Motorvej havde lange udsigter: Fire borgmestre går sammen om ny ide

En motorvej mellem Aarhus og Viborg lader vente på sig, og for at få skrid i byggeriet har fire borgmestre sat sig ned og fået en ide, der koster halvt så mange penge.

Det er snart 10 år siden, at Folketinget vedtog en plan om en ny motorvej på en del af rute 26 mellem Viborg og Aarhus.

Der er dog aldrig blevet bevilget penge til den, og der er brug for den. Det ved John Dam alt om. Han kører nemlig turen hver dag.

- Jeg synes, at vejen er meget smal, og jeg synes, at den rent ud sagt er meget umulig at køre på, siger John Dam, der pendler fra Stoholm.

Ruten forbinder to store erhvervsbyer, og derfor ville det være attraktivt for alle, der bor mellem dem, hvis man hurtigere kunne komme frem.

Derfor har Favrskov Kommune lavet et alternativt forslag, der vil halvere prisen på den nye vej.

- Vi går fra cirka 2,8 milliarder til cirka 1,4 milliarder, og dermed håber vi også, at man kan vise interesse for projektet, siger Nils Borring (S), der er borgmester i Favrskov Kommune, hvor ruten løber igennem.

Forslaget går kort sagt ud på, at der i stedet for motorvej skal bygges en firesporet motortrafikvej, hvor der må køres 100 kilometer i timen.

quoteAt fire borgmestre fra hele ruten sætter sig sammen til et fælles forslag, det virker meget stærkt.

Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører, Venstre

Og Favrskov-borgmesteren er ikke alene bag forslaget – han står sammen med borgmestrene i Viborg, Silkeborg og Aarhus.

- De pendlere, der kommer fra Skive, Viborg, Ans, Fårvang og så videre, de kan komme meget hurtigere til Aarhus, siger Nils Borring (S).

Forslaget er netop præsenteret for transportminister Benny Engelbrecht (S), og det kommer nu til at indgå i forhandlingerne om en ny infrastrukturaftale.

- Det er jo rigtig positivt, at borgmestrene her foreslår noget, der er billigere, end hvad der har været på bordet tidligere. Det gør, at når vi med begrænsede penge her på Christiansborg skal forhandle en aftale på plads, så er der større sandsynlighed for, at det kommer med i puljen, siger Thomas Jensen (S), der er transportordfører for Socialdemokratiet.

Det er ingen overraskelse, at det er lettere at få bevilget et lavere beløb. Men forslaget har også en anden styrke en de færre kroner og ører.

- At fire borgmestre fra hele ruten sætter sig sammen til et fælles forslag, det virker meget stærkt, og derfor tror jeg, at forslaget har en lys fremtid ved de kommende trafikforhandlinger, siger Kristian Pihl Lorentzen (V), der er transportordfører for Venstre.

En ny motortrafikvej vil betyde, at bilisterne slipper for at skulle igennem en stribe mindre byer, og det er selvsagt en stor tidsbesparelse.

Og når man kører turen hver eneste dag, så løber de sparede minutter hurtigt op til mere tid med familie, sin hobby eller noget helt tredje.

- Jeg vil blive rimelig glad. Når man ikke har muligheden for at lave en decideret motorvej, så vil jeg sige, at motortrafikvejen nok er det bedste, siger pendleren John Dam.