De billøse

Familie snød i tv-eksperiment: - Det er en falliterklæring

Ingen busruter, dyr Flextrafik og utrygge veje fik en familie på seks til bøje reglerne i et tv-eksperiment, hvor de skal leve uden deres egen bil i tre uger.

Familien Rokkjær fra Vedersø er med i TV MIDTVESTs eksperiment "De billøse".
Familien Rokkjær fra Vedersø er med i TV MIDTVESTs eksperiment "De billøse".
Foto: Henrik Drivsholm, TV MIDTVEST

Tre uger uden at starte sin bil.

Reglen er ret simpel i et nyt eksperiment på TV MIDTVEST, hvor vi sætter fokus på, om det egentlig er muligt at leve som billøs i Midt- og Vestjylland.

I forsøget på at finde ud af, om man kan finde alternativer til biltransport for at udlede mindre CO2 her i landsdelen.

Men på dag fire i eksperimentet "De billøse" bliver familien Rokkjær fra Vedersø, som deltager i eksperimentet, nødt til at bryde med reglen.

- Det er en falliterklæring, men vi må bide i det sure æble, for vi kan ikke føre vores livsstil her, hvor vi bor, fortæller Ulla Rokkjær.

Familien skal til fødselsdag i Bonnet sydvest for Lemvig, og om søndagen kører der ingen busser til Vedersø.

2000 kroner for kort fødselsdagsbesøg

I stedet for bus eller tog viser Rejseplanen, at familien kan bestille Flextur, som er kollektiv transport efter behov. 

En tur, der vil koste 273 kroner for fire af familiemedlemmer, da de to yngste kan køre med gratis.

- Vi skal ikke klage, det er en mulighed. Men jeg synes, det er lidt til grin at kalde det et tilbud, men for 40 kilometer og godt 2000 kroner, siger Ulla Rokkjær, mens hendes mand Martin Rokkjær tilføjer:

- Der er minimum fire fødselsdage på den adresse om året, og vi besøger dem også ud over det, så det vil ikke være en mulighed økonomisk.

0:04
Fra Vedersø til Bonnet er der 40 kilometer. Det er den strækning, som vil koste familien over 2000 kroner, hvis de skulle tage Flextur frem og tilbage.

Utrygt at cykle på vejen

Familie har under eksperimentet fået udleveret elcykler, og selv om Ulla og Martin Rokkjær faktisk har lysten til at bruge cyklerne til at komme til fødselsdagen, så tør de ikke, da der ikke er cykelsti.

- Bilerne er blevet større, landbrugsmaskinerne er blevet større, men vejen er ikke blevet større. Det lyder måske som en dårlig undskyldning, men jeg synes, det er reelt et problem, siger Martin og Ulla Rokkjær tilføjer:

- Når der kommer lastbiler på de små veje, og man cykler på sin ladcykel, det er bare ikke optimalt, jeg er ikke tryg ved det.

Desuden mener Ulla Rokkjær, at ladcyklen ikke harmonerer med kraftig vind og de små veje.

Ifølge Søren Have, der er programchef og forsker i grøn omstilling indenfor transport hos CONCITO, kan der lokalt arbejdes på, hvordan det bliver mere sikkert at cykle.

- Der kan være to ting. Det kan være, at man laver flere cykelstier, men det er også en kulturændring i forhold til at acceptere, at cykler fylder på vejene, siger eksperten.

Følg den modige familie når der vendes op og ned på deres hverdag.