Turismeforsker efterlyser flere attraktioner – vigtigt for at klare coronakrisen

Der er brug for bedre kvalitet og flere attraktioner, hvis den danske feriebranche skal bevare sin markedsandel, vurderer Peter Quistgaard

02:35

Sommerhuse og store strande er ikke nok, hvis der skal lokkes flere turister til vestkysten, mener turismeforsker

Coronanedlukningen af Danmark har været hård ved turistbranchen.

Læs også DanWest ofrer søvnen for tyske turister: Holder ekstraordinært natåbent efter grænseåbning

Flere steder i landsdelen er for eksempel feriehusudlejningsvirksomheder dybt afhængige af de tyske turister, der i flere måneder ikke har haft mulighed for at rejse hertil.

Det blev ændret mandag, hvor grænserne igen åbnede for tyske turister. Men selvom der nu er fulde huse i feriehusene langs Vestkysten, så kan coronakrisen mærkes flere steder.

Ifølge turismeforsker Peter Quistgaard ser det desværre ud til, at coronakrisen vil kunne mærkes i lang tid fremover.

- Der er udarbejdet forskellige scenarier, der desværre viser, at krisen vil trække spor lang tid frem i tiden. Nogle af dem tyder på, at det kan tage helt op til 42 måneder, inden alle spor fra coronakrisen er væk, siger han.

Mister markedsandele

Peter Quistgaard pointerer samtidig, at den danske turistbranche oplevede tilbagegang allerede før krisen.

- Vi ved, at vi mister markedsandele i forhold til de lande, vi sammenligner os med. Skal det ændres, må vi arbejde med kvaliteten og prisen på de tilbud, vi har til gæsterne, siger han.  

Men vi har brug for flere attraktioner af høj kvalitet – hele vejen langs kysten, hvis vi skal tilfredsstille den moderne turist

Peter Quistgaard, turismeforsker. 

Nogle af de ting, Peter Quistgaard mener, man med fordel kan arbejde på at forbedre, er udbuddet af aktiviteter og attraktioner.

- Lige nu er der rigtig mange, der kører massivt på markedsføring. Det er rigtig fint, men vi bør også benytte krisen til at se nærmere på, hvad det er for et produkt, vi har.

Overnatningsmuligheder er ikke nok

Han peger på, at den moderne turist ikke er tilfreds med en sommerhusovernatning, hvis de øvrige tilbud i lokalområdet ikke lever op til forventningerne.

Læs også Coronakrisen tvinger turisme-studerende til at ændre planer

- Man bliver nødt til at også at se på, hvad der er af aktiviteter, spisesteder og attraktioner, siger Peter Quistgaard og tilføjer:

- Vi har leveret det her produkt i rigtig mange år, og det har fungeret rigtig fint. Men jeg er ret overbevist om, at hvis vi skal opretholde konkurrenceevnen internationalt, så bliver vi nødt til at se på hele vores produkt.

Turismeforskeren peger på det nyåbnede oplevelsescenter Naturkraft som et godt eksempel på, hvad turister efterspørger i dag.

- Men vi har brug for flere attraktioner af høj kvalitet – hele vejen langs kysten, hvis vi skal tilfredsstille den moderne turist, siger han.

01:56

Der skal løbes stærkt, hvis der skal indhentes lidt af det, som 13 ugers lukkede grænser har kostet Video: TV MIDTVEST, arkiv.

Luk video