Ny direktør i presset branche: - Danske turister skal kompensere for udenlandske gæster

Turistsæsonen skulle have været skudt i gang, men lukkede grænser kommer til at betyde en noget anderledes sommer end forventet.

Kristina Lehmann Schjøtt overtog direktørposten i Destination Limfjorden lige før coronakrisen ramte.
Kristina Lehmann Schjøtt overtog direktørposten i Destination Limfjorden lige før coronakrisen ramte.
Foto: Karsten Mortensen, TV MIDTVEST

Hvad gør man, når man lige er indtådt som direktør i en organisation, der skal trække flere turister til, men coronakrisen har lukket grænserne?

Det spørgsmål grubler Kristina Lehmann Schjøtt, der er ny direktør hos Destination Limfjorden, lige nu på.

- Det har været en helt anden opstart, end det jeg egentlig havde planlagt, fortæller hun.

Den nye direktør ville have brugt sommeren på at besøge turiststeder, som er en del af Destination Limfjorden.

Det fysiske besøg er dog blevet erstattet af møder gennem en skærm.

- De kender mig ikke ret godt. Nogle kender mig lidt, og andre kender mig slet ikke. Så det her med at komme ud og lære dem at kende, det er faktisk en rigtig vigtig del af mit arbejde, fortæller Kristina Lehmann Schjøtt.

- Det er altså ikke det samme som at være ude fysisk ved dem. Og der er desværre også nogle gange nogle ting, der går tabt, fordi dækningen er dårlig et sted, der er en mikrofon der skratter eller et eller andet, fortsætter hun.

Flere turister til Limfjorden

Den nye organisation Destination Limfjorden er et samarbejde mellem Skive, Morsø og Struer Kommune.

Med det nye samarbejde håber man på at kunne styrke markedsføringen af området og dermed trække flere turister til.

- Der er bestemt udfordringer, men der en ting, som vi alle tre er samlet om, og som vi synes, er det vigtigste – nemlig Limfjorden, siger Peder Christian Kirkegaard, der er borgmester i Skive Kommune, om samarbejdet.

En af dem, der håber på at kunne få gavn af det nye samarbejde er, Jens-Peter Skov, der ejer Sallingsund Færgekro på Mors. 

På trods af corona er han en af dem, der har haft besøg af den nye direktør.

- Vi er jo alle sammen spændte på at se, hvad vi får ud af samarbejdet, og hvad en lile ø som den her kan få ud af det, og hvad de andre kommuner kan få ud af det. Så spændingen er total, og vi glæder os til at se, når Kristina kommer i arbejdstøjet, fortæller kroejeren. 

En branche i knæ

Det er ikke nogen hemmelighed, at turist- og rejsebranchen er hårdt presset af coronakrisen.

- Det her er jo deres livsværk, mange af dem. Det er deres hjerteblod, der ligger i virksomhederne, siger den nye direktør, Kristina Lehmann Schjøtt.

- Selvfølgelig håber jeg, at de alle sammen klarer sig igennem, men der er ikke nogen tvivl om, at den konsekvens, det her har for markedet, den er voldsom, og jeg håber selvfølgelig, at de klarer den, men jo længere det her trækker ud, desto værre bliver det, fortsætter hun. 

Som det er lige nu, er langt de fleste turister ved Limfjorden danske, så et af formålene med den nye organisation er også, at udenlandske turister skal få øjenen op for Limfjordens goder.

- Målet er selvfølgelig at vækste på både tyske, norske og hollandske gæster. Og det er rigtig svært i år, når der ikke er åbne grænser. Men fremadrettet er det de markeder, vi kommer til at koncentrere os om, siger Kristina Lehmann Schjøtt.

- Så i år må vi forhåbentlig vækste på danske turister, og så må vi håbe, det kan kompensere for nogle af de udenlandske gæster, der skulle have været her, fortsætter hun.

3:18
Kristina Lehmann Schjøtt begyndte 1. marts som direktør i Destination Limfjorden. Corona-krisen har betydet ekstra mange udfordringer.