Internethandlen i vild udvikling: - Det er meget, meget høje vækstrater
E-handlen går med al sandsynlighed ind i en ny guldalder i kølvandet på coronakrisen, lyder det fra Dansk Internet Handel.
Nethandlen har under coronakrisen fået et løft, der kommer til at holde på den lange bane.
Sådan lyder vurderingen i hvert fald fra direktøren for Dansk Internet Handel, Niels Ralund, der kan notere sig stor vækst på området efter krisen, der i en periode lukkede mange fysiske butikker ned.
- Når vi kigger bredt på e-handlen under coronakrisen, så har der været nogle meget, meget høje vækstrater.
- Så krisen har betydet et kæmpe løft, siger han.
Halvdelen af danskerne handler mere online
En undersøgelse fra nethandlens brancheforening viser, at 52 procent af danskerne under coronakrisen har handlet mere online end ellers.
Alene i april var det samlede forbrug på nettet større end internetomsætningen i januar og februar, mens mere end hver tiende netbutik har oplevet en fordobling i omsætningen.
Ifølge Niels Ralund findes forklaringen blandt andet i det faktum, at der er kommet nye kundegrupper til.
- Her tænker jeg især på det ældre segment, som har fundet ud af, det faktisk er rarere at få varerne båret hjem og leveret.
- Jeg forventer helt klart, at rigtig mange af de nye kunder, der er kommet til, bliver ved med at handle på nettet, lyder vurderingen.
Er det så begyndelsen på enden for de fysiske butikker? Ikke nødvendigvis spår Niels Ralund.
- Nogle af de store kæder med fysiske butikker overlever, fordi de har gode netbutikker, forklarer han