Flertal afsætter 180 millioner kroner til blødende medier: Den nye hjælpepakke vil hjælpe os en stor del

Der er penge på vej til de danske medier, som mister en del af deres annonceindtægter i coronakrisen.

Alex Nielsen er direktør for Mediehuset Herning Folkeblad.
Alex Nielsen er direktør for Mediehuset Herning Folkeblad.
Foto: Jan Ebbesen, TV MIDTVEST

Onsdag aften har et politisk flertal landet en aftale om en kompensationsordning til de danske medier, som taber annonceindtægter som følge af coronakrisen oplyser Kulturministeriet.

Det har været et kaotisk forløb, hvor medieordførere vrede har forladt forhandlingsmøderne med kulturminister Joy Mogensen (S) og krævet møderne flyttet til Erhvervsministeriet og Finansministeriet.

- Medierne står og har tabt en masse indtægter, men vi kan ikke undvære journalisterne og de nyheder, vi får, lige nu, siger Joy Mogensen.

Alex Nielsen der er adm. direktør ved Mediehusets Herning Folkeblad synes det er dejligt, at de samlede medier får en håndsrækning, og der er behov for det.

- Med de røde tal vi kigger ind i, så har nedgangen i annonceindtægterne truet eksistensen for mange medier. For vores vedkommende, så er vi stærkt forankret og har god opbakning i lokalbefolkningen og så er vi ejet af en fond, som nok skulle have bragt os igennem det her, fortæller Alex Nielsen.

Manglede indtægt koster medarbejdere

Herning Folkeblad har i dag fyret syv ansatte, tre redaktionelle og fire administrative medarbejdere – og så er medarbejderne gået med til en lønnedgang på 6,5 procent i de næste seks måneder.

På trods af, at der nu er kommet en hjælpepakke, så vil de fyringer avisen har fortaget stadig stå ved magt.

Alex Nielsen fortæller, at de har mistet mere end 30 procent af annonceindtægterne, og vil derfor kunne få hjælp fra hjælpepakken på 60 procent.

- Den nye hjælpepakke vil hjælpe os en stor del af vejen. Jeg kan måske godt tvivle lidt på om det vil række hele vejen. Men vi er glade for hver en hånd, der bliver givet, siger Direktøren.

Flere andre medier har også været nødt til at fyre medarbejdere. Det er blandt andet Altinget og Berlingske Media og Lokalavisen Helsingør Dagblad er blevet så hårdt ramt, at den risikerer at lukke i slutningen af april.

- Det viser mig, at især vores lokale og regionale medier har været presset, også før krisen, fordi flere annoncerer digitalt i stedet for at bruge sin gode lokale avis. Det vil jeg virkelig opfordre alle til at gøre, siger Joy Mogensen.

Mange sikres kompensation

SF's medieordfører, Jacob Mark, var stærkt utilfreds med ministerens første - og noget mindre - udspil om hjælp til lokale og regionale medier. Han glæder sig derfor over aftalen.

- Det var et lidt uambitiøst udspil, regeringen præsenterede, men nu har vi sammen lavet en bred aftale, som kommer alle medier til gavn. Det kommer til at agere kæmpe redningskrans, siger han.

Det er både trykte og digitale dagblade, fritstående digitale nyhedsmedier, ugeaviser, kommercielle radioer, magasiner og fagblade, som kan søge om at få dækket en del af de tabte annoncekroner.

Ordningen sikrer kompensation på 60 procent af den samlede nedgang i annonceindtægter, hvis nedgangen i annonceindtægter har været på 30-50 procent.

Medierne får 80 procent i kompensation af den samlede nedgang i annonceindtægter, hvis nedgangen har været på 50-100 procent.

Foruden regeringen står Venstre, SF, De Radikale, Enhedslisten, Dansk Folkeparti, De Konservative, Alternativet og de fire løsgængere bag aftalen.