De gode coronaerfaringer: Ringkøbings butikker har fået øjnene op for at sælge varer på Facebook

Det at fremvise og sælge sine varer direkte på Facebook kan noget. Det har de lært i Ringkøbing under coronanedlukningen.

Siden december har købstadschef Jacob Muldkjær Rasmussen sendt direkte på Facebook fra Ringkøbings butikker. Det har været en stor succes.
Siden december har købstadschef Jacob Muldkjær Rasmussen sendt direkte på Facebook fra Ringkøbings butikker. Det har været en stor succes.
Foto: Sebastian Andreasen Rasch, TV MIDTVEST

Corona er og har været noget skidt. Det kan der vist ikke være to meninger om. 

Men skal man nu alligevel forsøge at finde noget lys i mørket, har det tvunget mange til at finde nye måder at gøre ting på.

I Ringkøbing har butikkerne tænkt kreativt for at få solgt nogle varer under nedlukningen de seneste måneder.

- Med Facebook-live har vi ramt den rigtige tid, det rigtige medie og den rigtige målgruppe, fortæller købstadschef Jacob Muldkjær Rasmussen til TV MIDTVEST.

Han har selv ageret vært, når handelsforeningen har sendt direkte på det sociale medier skiftevis fra byens butikker.

- Man skal ikke undervurdere det, at man sender live. Det er godt indhold, siger flere af kunderne, som ser med, fortsætter han.

Bliver vigtigt fremover

Og selvom verden formentlig og forhåbentlig bliver nogenlunde sig selv igen, og vi på et tidspunkt kan handle og gøre som før corona, så dropper de ikke Facebook som udstillingsvindue.

- Det er rigtig, rigtig vigtigt, at butikkerne holder ved deres tilstedeværelse online.

- Hvis man ikke forstår at integrere onlinedelen i sin fysiske butik, er jeg bange for, at man ikke er her om 5-10 år. Det er vigtigt at være dér og inspirere, men man skal selvfølgelig heller ikke glemme de gamle dyder i butikkerne så som god service. Det er altafgørende.