Borgerservice genåbnet: Nu kan du igen få fornyet dit pas eller kørekort

I over to måneder har landsdelens borgerservicekontorer været lukkede på grund af smitterisikoen, men nu er dørene igen slået op for borgere.

Torben Andersen, afdelingsleder på borgerservice i Ringkøbing-Skjern Kommune, har oplevet, at mange borgere har været glade for at håndtere flere ting digitalt.
Torben Andersen, afdelingsleder på borgerservice i Ringkøbing-Skjern Kommune, har oplevet, at mange borgere har været glade for at håndtere flere ting digitalt.
Foto: Frederikke Dammark, TV MIDTVEST

Ligesom de fleste andre danske arbejdspladser har også kommunernes borgerserviceafdelinger været lukket ned. Men nu er de kommunale døre igen åbne for fysisk fremmøde, hvis bare man booker en tid på forhånd.

Det betyder, at det igen er muligt at få fornyet sit pas eller kørekort eller få hjælp til andre ting, som kræver et personligt fremmøde.

- Det er dejligt endelig at kunne hjælpe borgerne igen, siger afdelingsleder i Ringkøbing-Skjern Kommune, Torben Andersen.

På borgerservicekontoret i Ringkøbing er en del af lukketiden blevet brugt på at coronasikre de fysiske omgivelser. Der er blandt andet monteret plexiglasruder mellem medarbejdere og borgere, så man trygt kan stå tæt på hinanden.

Efter ti ugers lukning er de ansatte glade for igen at kunne servicere borgerne på kontoret, men der er også positive erfaringer at tage med fra coronatiden.

- Vi har oplevet, at vi har kunnet håndtere mange flere ting over telefonen og nettet, end vi har kunnet før, og borgerne har opdaget, at de har kunnet det. Vi har tidligere oplevet, at mange bare kom herind og fik den ekspedition, vi kunne give dem, men nu har de i en periode været tvunget til at forholde sig til at kunne gøre det digitalt hjemmefra, siger Torben Andersen.

Erfaringerne kan bruges

I Herning åbnede borgerservicekontoret i sidste uge, og også her har man oplevet, at borgerne er blevet bedre bag en computer.

- De har påtaget sig opgaven af at løfte nogle ting selv, som de måske er vant til at få hjælp til, siger afdelingschef Eva Freidahl Graae.

I Herning og Ringkøbing er de enige om, at de digitale erfaringer under coronakrisen skal bruges i fremtiden.

- Den digitale udvikling fortsætter, og jeg tror, at den her periode har hjulpet til, at borgere som før har haft brug for os, nu har fundet løsninger, hvor man selv har kunnet klare det, siger Torben Andersen.

Beskæftigelsesafdelingen i Ringkøbing-Skjern Kommune åbner først op for fysisk fremmøde om 14 dage.

Borgerservice i Ringkøbing holder igen åbent for personligt fremmøde.
Borgerservice i Ringkøbing holder igen åbent for personligt fremmøde.
Foto: Privatfoto