Bilforhandlere kigger langt efter kunderne - både salg og produktion er ramt

Hos Ford i Ringkøbing oplever de en tilbagegang på 70 procent, og hos Peugeot hedder tallet 50 procent.

Påsken plejer at være god for salget af biler, men corona-krisen giver tilbagegang.
Påsken plejer at være god for salget af biler, men corona-krisen giver tilbagegang.

Påsken plejer at være en god tid for bilforhandlere, men Covid-19 har sat en stopper for både salg og produktion.

Peugeot-forhandleren G. Bech-Hansen i Ringkøbing sælger stadig biler, men de nye tider har reduceret antallet af kunder i butikken, og salget er reduceret med 50 procent.

Det fortæller han til Dagbladet Ringkøbing-Skjern. 

Påsken plejer at være højtid for bilforhandlerne, fordi mange har fri og ekstra tid til at tage en beslutning om bilkøb.

Kjeld Stilling ejer forretningen, og han var netop begyndt salget af de nye Peugeot-modeller. Men foruden manglende kunder, så mangler han også at få leveret biler, da flere fabrikker er lukket.

Flere forhandler kan mærke krisen

Det gælder ikke kun for Peugeot. Afdelingschef hos Ford i Ringkøbing kan fortælle om en tilbagegang på 70 procent, og der er meget stille i salgsafdelingen. 

- Vi har mange biler, der skulle have kommet til maj og juni. Når fabrikkerne bliver åbnet igen, så vil fabrikkerne ikke producere til lager, så kunderne får deres biler ret hurtigt. Men folk ved, hvad der foregår, og har fuld forståelse for det, siger Kim Møller Kruse, der er Afdelingschef hos Ford i Ringkøbing til Dagbladet Ringkøbing-Skjern.

Ved bilforhandleren Dahl Pedersen i Holstebro har man endnu ikke overblik over, hvor meget corona-krisen har påvirket salget.

Selvom de godt kan mærke, at salget er påvirket, så fortæller salgschefen Thomas Dyekjær Skovsgaard, at de havde forventet, situationen ville være endnu værre.

- Det kommer til at kunne mærkes salgsmæssigt og økonomisk, men der kommer stadig kunder, og vi sælger lidt, så vi har ikke helt tabt modet, siger salgchefen til TV MIDTVEST.