Bæredygtighed og færre kollektioner: Coronaen betyder nye tider i modebranchen

Den danske modebranche vil i fremtiden satse på tøj med længere holdbarhed og færre kollektioner.

Jens Obel fra DK Company i Ikast. Foto: Frederikke Dammark, TV MIDTVEST

Coronakrisen har tvunget den danske modeindustri til at gå i tænkeboks. 

Læs også Massevis af fyringer - Tekstilindustrien står i den perfekte storm, siger ekspert

Da pandemien ramte, faldt omsætningen markant, og virksomhederne brændte inde med store varelagre.

Meget af tøjet på lagrene var sæsonvarer, som er svære at afsætte uden for sæson, og den situation har fået branchen til at overveje, om man kan finde en bedre og mere bæredygtig forretningsmodel.

Og netop bæredygtighed var det helt store tema på Copenhagen Fashion Week i København.

- Jeg tror, at vi vil få færre kollektioner, flere styles i hver kollektion, og så tror jeg, at vi får bedre tøj, som holder længere. Jeg tror også, at vi får flere af de her never out of stock-programmer, som folk kan køre videre med uden at sætte dem på udsalg, siger Thomas Klausen, der er administrerende direktør i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil.

Mere plastik skal genbruges

DK Company med hovedsæde i Ikast er en af de virksomheder, der har benyttet coronakrisen til at tænke mere langsigtet for blandt andet at overveje, hvordan man kan gøre produktionen mere bæredygtig.

- Vi fik to måneders stand by, hvor vi havde tid til at tænke os om, siger DK Companys CEO i Ikast, Jens Obel.

Ud over færre kollektioner har DK Company blandt andet et mål om, at al plastik skal være genanvendeligt.

- Vi laver omkring 25 millioner stykker tøj og bruger mere end 50 millioner stykker plastik om året. Så hvis kan speede farten og komme tættere på at være bæredygtig, vil det give rigtig god mening. Det vil også glæde vores medarbejdere, at vi bruger krisen til at omstille os, siger Jens Obel.

Med til modemessen i København var også medejer af butikken Mr. Thomsen i Skjern, Johnny Pedersen.

Han er positiv over for ideen om færre kollektioner, men understreger også vigtigheden af at få nyt tøj på hylderne.

- For 15 år siden fik man nye varer to gange om året. Nu får vi nyheder hver dag, så vi hele tiden står med en opdateret butik. Bare vi ikke går glip af det - det er det, vores kunder gerne vil have. Vi har jo mange kunder, der kommer jævnligt, og de skal gerne se nye varer hver gang, siger Johnny Pedersen.

Copenhagen Fashion Week begyndte søndag og sluttede onsdag.

02:00

Tøjindustrien ser nu indad som følge af den krise, branchen er blevet ramt af som følge af corona

Luk video