Børnenes Danmark: - Klimaudfordringer fylder mere og mere

I denne uge sætter vi fokus på børnene. Tirsdag handler det om bekymringer.

På Funder-Kragelund Skole er klima blevet en del af skoleskemaet.
På Funder-Kragelund Skole er klima blevet en del af skoleskemaet.
Foto: Sebastian Andreasen Rasch, TV MIDTVEST

Hvad bekymrer børn sig egentlig om i hverdagen? Vi har sammen med de andre TV 2-regioner blandt andre spurgt flere end 200 børn i 6. klasse over hele landet.

På Funder-Kragelund Skole i Silkeborg er klimaet blevet en del af årsplanen – og undervisningen. 

- Det synes jeg, er godt, så når vi bliver voksne, og vi også lærer lidt om andre børn, så vi kan redde verden og sådan noget, lyder det fra Casper Møller Andersen, der går i 5. klasse.

- Det er vigtigt, at vi går op í, hvordan vores hverdag er. Og finder ud af, hvordan vi kan redde jorden, så den ikke går under, eller hvad man kan sige, siger  klassekammeraten, Johanne Østergaard.  

Og den tankegang er de to langt fra ene om. Noget af det, børn bekymrer sig mest om, er nemlig klimaforandringer. Det viser den rundspørge, som vi har foretaget sammen med TV 2 og de andre regioner i forbindelse med Børnenes Danmark.

- Det betyder meget for mig, at vi redder verden, så vi kan få en ordentlig fremtid os børn, siger Nanna Rye Isager, der også går i 5. klasse på Funder-Kragelund Skole. 

Vigtigt at mærke, at man kan gøre noget

Mens undervisningen er i fuld gang i klasselokalet, er der også tid til at tænke over, hvad eleverne i 5. klasse selv kan gøre for at komme klimaudfordringerne til livs.

- Jeg går meget selv op i økologi, og nogle gange, så mig og min søster, vi tager bussen hjem fra skole, så tager jeg også nogle gange noget skrald med hjem og smider ud, siger Frederik Thorndal Henriksen. 

Gorm Olesen er klasselærer i 5. klasse på skolen i Silkeborg. Ifølge ham er mediernes opmærksomhed på klimaudfordringerne med til at skabe et øget fokus blandt folkeskolebørnene. Han mener også, at netop italesættelsen af, at man selv kan gøre noget for klimaet, er med til at mindske utrygheden blandt eleverne. 

- Vi prøver at forstå det med noget forskelligt faktuelt viden, hvor vi ser nærmere på, hvad er det her egentligt? Men også meget – hvad kan man gøre selv? Og jeg tror, at kombinationen af at forstå nogle ting selv og få nogle redskaber til at kunne gøre noget, gør, at man ikke bliver angst omkring det, siger han.

- Det fylder jo mere og mere. Både fra elevernes side, men også for os. Vi sætter jo mere og mere fokus på det for også at skabe en forståelse, så det måske ikke er så angstprovokerende, som man hører nogle steder.