Trafikforsker om flere private busruter: Yderområderne får dårligere kollektiv trafik

FlixBus udvider og opretter flere billigere busafgange til midt- og vestjyderne. En trafikforsker frygter, at det vil give dårligere kollektiv trafik i yderområderne.

Risikoen ved flere private aktører er ifølge trafikforsker Harry Lahrmann, at DSB eksempelvis må nedlægge de ruter, der ikke er så populære blandt passagerne, og så er det borgere ude i de tyndt befolkede områder, der får en dårligere kollektiv trafik,
Risikoen ved flere private aktører er ifølge trafikforsker Harry Lahrmann, at DSB eksempelvis må nedlægge de ruter, der ikke er så populære blandt passagerne, og så er det borgere ude i de tyndt befolkede områder, der får en dårligere kollektiv trafik,
Foto: TV MIDTVEST

Når et privat selskab som FlixBus æder sig mere og mere ind på den kollektive trafik, så kan det få store konsekvenser for yderområderne. Sådan siger trafikforsker og lektor ved Aalborg Universitet, Harry Lahrmann i dag til TV MIDTVEST.

- Det er en god nyhed for dem, der vil bruge de her ruter. Men det man skal huske på, det er, at der jo i forvejen er kollektiv trafik på ruterne. Og de vil få færre passagerer, og det kan i den sidste ende komme til at koste skatteyderne dyrt, lyder det fra trafikforskeren.

Køber katten i sækken

1. juli trådte en ny fjernbuslov i kraft. Den betyder, at der nu kun skal være 75 kilometer fra passageren stiger på bussen, til den endelige destination, hvor han eller hun står af. Før skulle der være dobbelt så stor afstand.

Og netop dén ændring har fjernbusselskabet FlixBus altså udnyttet til at udvide deres afgange og ruter på det midt- og vestjyske marked. Derfor udfordrer de nu de eksisterende busruter og har indviet flere nye forbindelser.

Men Harry Lahrmann frygter, at skatteyderne i sidste ende køber katten i sækken, hvis de vælger de billige afgange med Flixbus. For det vil betyde færre passagerer til de offentlige selskaber – fx DSB.

- Der er nogen ruter, der giver overskud, og der er nogen ruter, der giver underskud. Men hvis man begynder at privatisere, og lade de private selskaber køre de lukrative ruter og lade trafikselskaberne tage dem med stort underskud, så betyder det, at skatteyderne må op med flere penge til de ruter, der giver underskud, siger trafikforsker og lektor ved Aalborg Universitet, Harry Lahrmann.

5:13
Se video: FlixBus har oprettet adskillige nye busruter i landsdelen, og billetpriserne er trykket i bund.

Fri konkurrence har konsekvenser

Risikoen er ifølge trafikforskeren også, at DSB eksempelvis må nedlægge de ruter, der ikke er så populære blandt passagerne, og så er det borgere ude i de tyndt befolkede områder, der får en dårligere kollektiv trafik, siger han

- Når man sætter konkurrencen fri, så er det konsekvensen.

Men er det ikke godt med noget konkurrence på området? Kunne det ikke få de offentlige tilbud til at blive lidt skarpere?

- Der er allerede stor konkurrence på busområdet og den kollektive trafik. Trafikselskaberne laver jo en rute- og en køreplan, og så udbyder de jo den i fri konkurrence, hvor private busaktører kan byde ind – og der er det jo den billigste, der vinder.  

FlixBus har et mål om hvert år at køre tre millioner danskere rundt i deres grønne busser.