Mikro- og minibiler: Vores små favoritbiler er ofte med i dødsulykker

De er billige, men farlige. TV MIDTVEST har fået aktindsigt i nye tal, der viser, at de små biltyper ofte er involveret i alvorlige trafikulykker.

De små biler er fast inventar på parkeringspladser i hele landsdelen. Foto: Mete Svenningsen

De kører langt på literen, er billige i drift og koster markant mindre end de store modeller. Det kan ses i antallet af solgte mikro- og minibiler. År efter år topper de forskellige bilmærkers mindste modeller top-10 over de mest solgte biler. Det viser tal fra de danske bilimportører. 

Det er dog ikke det eneste sted, de små biller topper en statistik. 

Vil du have livrem og seler på i trafikken, så skal du ikke vælge en lille bil.

Per Bo Hansen, bilinspektør, DanCrash, Sunds.

TV MIDTVEST kan via en aktindsigt hos Midt- og Vestjyllands Politi dokumentere, at de populære små biler også topper listen, når det handler om ulykker med dødsfald i trafikken i Midt- og Vestjylland.

I perioden fra 2015-2018 var 39 mikro- og minibiler transportmiddel for dræbte i dødsulykker her i landsdelen.

Til sammenligning var antallet for kategorierne, lille- og stor mellemklassebil, 20.

I de større bilkategorier, MPV og Stor bil, var antallet af biler, hvori én eller flere blev dræbt, 12. 

Det vides ikke præcist, hvor mange mikro- og minibiler, der er solgt i Midt- og Vestjylland i perioden, da salgstal for branchen er landstal. Aktindsigten dokumenterer dog med al tydelighed, at de små bilers popularitet hos forbrugerne også afspejles i ulykkesstatistikken. 

Udsat biltype

At de små biler ofte er involveret i trafikulykker med dødelig udgang kommer ikke bag på Per Bo Hansen. Han er bilinspektør ved DanCrash i Sunds, der tester sikkerheden i forskellige biltyper. 

- I en kollision med en større bil taber den lille bil. Derfor overrasker det mig ikke, at de små biler ofte er involveret i alvorlige ulykker. Vil du have livrem og seler på i trafikken, så skal du ikke vælge en lille bil, forklarer Per Bo Hansen. 

EKSEMPLER PÅ MIKRO- OG MINIBILER

Mikrobiler

Peugeot 106/107

Citroën C1

Skoda Citigo

Toyota Aygo

Hyundai Getz

Fiat Panda

Suzuki Alto

 

Minibiler

Ford Fiesta

Renault Clio

Nissan Micra

Chevrolet Aveo

Mazda 323

Opel Corsa

 

Kilde: Midt- og Vestjyllands Politi & De Danske Bilimportører

Se mere

Der er særligt en ting, der er afgørende for, at han på de mange landeveje i Midt- og Vestjylland ikke vil anbefale en mindre bil. 

- De små biler er skabt til bykørsel. Med lavere hastigheder. Der er ikke langt fra bagenden af bilen til passageren. Bliver du ramt af en stor bil, så er det dig der bliver ramt. Det gør det, fordi man har taget de små biler ud af deres rette element, byerne, forklarer Per Bo Hansen. 

Mange trafikdræbte hvert år

I perioden for aktindsigten er antallet af trafikdræbte i Midt- og Vestjylland steget fra 31 dræbte i 2015 til 33 i 2018.

Hos Midt- og Vestjyllands Politi fører man løbende statistik over færdselsuheld. Herunder også, hvilken type af køretøj en trafikdræbt har kørt i. Uanset om der er tale om cykel, knallert, bil eller andre transportformer. Det er på baggrund af de data, at de små bilers hyppige frekvens i dødsulykker kan konstateres. 

- I analysen har vi ikke forholdt os til, hvorfor disse typer af biler er repræsenteret i det omfang. Det er dog ikke nogen hemmelighed, at en del af forklaringen formentlig skal findes ved, at der er mange af netop mikro- og minibiler på vejene og dermed vil der statistisk set også være flere involveret i alvorlige ulykker, forklarer Vicepolitiinspektør, Morten Bujakewitz fra Midt- og Vestjyllands Politi. 

TV MIDTVEST har tirsdag fokus på sikkerheden i mikro- og minibiler. Derfor vil vil også spørge vores brugere, hvordan de prioriterer, når der skal købes ny bil. Sikkerhed? Pris? Hvad er vigtigst?

00:51

Per Bo Hansen om udfordringen i forhold til sikkerhed ved mindre biler.

Luk video