Grøn energi: Vil køre på biodiesel

Jakob Pedersen fra Nykøbing fragter dagligt raps i tonsvis, nu vil han putte det i tanken for klimaets skyld.

Biodiesel skal gøre Jakob Pedersens 15 lastbiler grønnere. Foto: Karl Erik Lørup, TV MIDTVEST

Hos Mollerup Mølle kører de hver dag med tonsvis af raps, men nu vil de også til at køre på det.  

- Bæredygtighed snakker alle jo om. Og kan vi købe vores kunders foder og hælde det på tanken, ja så kan vi jo lave en slags "fra handling til tanke", griner Jakob Pedersen, der driver Mollerup Mølle. 

Firmaets 15 lastbiler kører mange kilometer hver år, og står det til Jakob Pedersen fra Mollerup Mølle, bliver de mange transporter med korn- og foderstoffer i fremtiden langt mere klimavenlige.

Raps i tanken, det er tanken hos Jakob Pedersen. 

Som et forsøg har han i den her uge puttet biodiesel i brændstoftanken.

- Vi skal alle gøre noget for klimaet, og for os er det nærliggende at tage udgangspunkt i rapsen, som i disse dage kommer ind på vores lager i en lind strøm fra vores kunder. Samlet regner vi med en indvejning på 20.000 ton. Det kan jo komme klimaet til gode, siger Jakob Pedersen.

Mollerup Mølle er nogle af de første her i regionen der har kastet sig over det alternative brændstof, men rygtet har allerede spredt sig.

- Jeg tog kontakt til Jakob og spurgte om det var noget vi skulle prøve sammen, siger Martin Josefsen, der er kørselsleder ved Morsø Taxi og Turisttrafik.  

Martin Josefsen vil også køre på bio-diesel. Foto: Karl Erik Lørup, TV MIDTVEST

Morsø Turistfart er interesseret fordi de hvert år fylder 300.000 liter dieselolie i virksomhedens taxaer og busser.

- Kan vi gøre noget godt for miljøet, så vil vi gøre det, men det må bare ikke være dyrere end diesel-olie, forklarer Martin Josefsen og rammer dermed et ømt punkt i omstillingen, der drejer sig om afgifterne. 

Politikerne bør hjælpe

En ganske almindelig lastbil kan uden tekniske ændringer tankes med 100 procent biodiesel lavet på danske rapsfrø og køre med stort set samme kraft og lige så langt på literen, som var den tanket med fossil diesel udvundet af olie. Et skifte til biodiesel vil derfor betyde et markant fald i CO2-belastningen.

- Vi har et godt tankanlæg her på Mollerup Mølle, og det er praktisk muligt at lade alle 12 lastbiler køre på biodiesel. Det er dog ikke os, der bestemmer, hvad der skal ske i den nære fremtid, for afgifterne på brændstof er afgørende for den klimapolitik, der føres. Biodiesel er inklusiv afgifter derfor dyrere end almindelig diesel. Men det kan politikerne jo lave om på, siger Jakob Pedersen.

02:26 Luk video