Vognmænd kæmper mod EU-konkurrence

Vognmænd kæmper mod EU-konkurrence

Økonomien i de midt- og vestjyske vognmandsforretninger er sendt til tælling på grund af krise og pressede priser. Nu frygter flere, at de frie EU-regler skal sende endnu flere firmaer i graven.

Leo Thomsen er vognmand ved Videbæk og kender alt til de hårde tider i vognmandsbranchen. Han har drevet virksomhed siden 1976, men for få år siden begyndte det at gå ned ad bakke. 

- Jeg kunne ikke længere få det til at hænge sammen økonomisk. Omkostningerne var for høje, og vi fik for lidt for det arbejde vi lavede, siger Leo Thomsen.

I august solgte han derfor halvdelen af firmaet fra. Og han er ikke alene. De sidste fire år er antallet af danske lastbiler faldet fra 52.000 til 43.000. Og ifølge en rundringning, TV/MIDT-VEST har foretaget, kæmper samtlige midt- og vestjyske vognmandsforeninger med økonomi og konkurser lige nu. En af dem er Midtjylland Vognmandsforening, hvor 11 af medlemmerne er gået konkurs, siden finanskrisen satte ind.

- Der er en benhård konkurrence i transportsektoren, så hvis man lige pludselig har sit materiel til at stå hjemme så koster det altså penge lige med det samme, og det er jo det der har gjort ondt på virksomhederne de sidste tre år, fortæller Henning Lauritzen, som er formand for Midtjyllands Vognmandsforening.

Ifølge ham er en af grundene at flere udenlandske chauffører sætter sig på førersædet. EU-reglerne betyder nemlig, at udenlandske chauffører må køre tre ture med last inden for Danmarks grænser, når de kommer ind fra udlandet. Og desuden benytter de største virksomheder primært udlændinge til alt udlandstrafik.

- På eksportmarkederne er vi jo stort set fortrængt efterhånden, og på de hjemlige der begynder vi også at blive det, forklarer han.

Politiker: Tag kampen op

Men selvom de mindre vognmænd mener, EU-reglerne er ved at kvæle dem, så mener den radikale trafikordfører, Andreas Steenberg, at de i stedet må kæmpe mere aktivt imod konkurrenterne. Han opfordrer de danske vognmænd til at slå sig sammen og oprette store virksomheder, der kan konkurrere mod udlandet. Så selvom chaufførjobbene forsvinder, vil der opstå andre typer job i Danmark.

- Konkurrencen fra EU er kommet for at blive og den eneste mulighed jeg ser man kan gøre ved det det er at tage kampen op og se om man kan udkonkurrere de andre. Vi har muligheden for at skabe Mærsk bare med lastbiler, uddyber han.

En løsning, Midtjyllands Vognmandsforening dog ikke giver meget for.

- Så skal vi flytte vores virksomheder ud af landet, og så skal vi drive dem fra udlandet af med udenlandske overenskomstforhold. Det kan vi sagtens gøre, men så lægger vi også indtjeningen og arbejdspladserne uden for Danmark. Jeg ved ikke, hvordan den danske økonomi ser ud med 40.000 færre arbejdspladser indenfor transport, konkluderer Henning Lauritzen.

EU arbejder lige nu på endnu mere liberalisering af transportsektoren. Ifølge den radikale trafikordfører, ønsker Regeringen dog at bevare det niveau, der er i dag.