Vognmænd er glade for kontrol ved uheld: - Det er ikke et sekund for tidligt

De vestjyske vognmænd glæder sig over, at politiet vil tjekke chaufførernes køretider, når lastbiler er med i trafikuheld.

Frits Carlsen, der er næstformand i Vestjyllands Vognmandsforening, mener, at takograferne skal bruges til at få mere information om lastbiler, der er impliceret i uheld.
Frits Carlsen, der er næstformand i Vestjyllands Vognmandsforening, mener, at takograferne skal bruges til at få mere information om lastbiler, der er impliceret i uheld.
Foto: Karl Erik Lørup, TV MIDTVEST

Venstres transportordfører Kristian Pihl vil have politiet til at lave mere kontrol af lastbilchaufførers køretider ved uheld.

Selvom vognmændene normalt ikke drømmer om at blive kigget over skulderen, så kan de vestjyske vognmænd godt forstå den øgede kontrol.

- Det er da ikke et sekund for tidligt. Når man har tilgængeligt materiale i et uheld, så er det da bare med at bruge det, siger Frits Carlsen, der er næstformand i Vestjyllands Vognmandsforening.

Kontrol kan forklare uheld

For vognmændene er det let at udskrive den lille papirstrimmel, der giver information om køretiden.

Derfor synes brancheforeningen, at man skulle være begyndt for mange år siden.

- Det undrer mig, for i et uheld sker der mange ting, og det kan være, at takografen kan fortælle nogle af tingene, siger Frits Carlsen.

TV MIDTVESTs aktindsigt i politiets afhøringsrapporter viser, at politiet ved flere lastbilsuheld ikke har tjekket takografen.

Men det vil politiinspektøren i Midt- og Vestjyllands Politi nu gøre til procedure.

Og det kan give mere klarhed over uheld, mener næstformanden i Vestjyllands Vognmandsforening.

- Der ligger garanteret en forklaring. Det kunne jo godt være en for lang arbejdsdag, siger Frits Carlsen.

Takografen kan fjerne tvivl om chauffør

Selvom vognmændene normalt ikke drømmer om mere kontrol, kan Frits Carlsen godt se, at det ikke kun er skidt.

- Tit så kan de måske også frifinde nogen, i stedet for at dømme nogen. Jeg tror, at det giver klarhed, og jeg tror det giver mere retfærdighed, siger han.

Han kalder takografen for lastbilens sorte boks, så derfor kan den også slå tvivl til jorden, hvis folk beskylder en chauffør for at have kørt for hurtigt eller for længe.

- Det kan jo være en ulempe at blive afsløret, hvis man har lavet noget lort, men tit er det jo et uheld, hvor der er en forklaring, og den kan jo findes i takografen, siger Frits Carlsen.

4:12
TV MIDTVEST har fået en række aktindsigter, der viser, at politiet ikke altid tjekker takografen ved uheld med lastbiler.