Viborg vender undervisningen om

Viborg vender undervisningen om

På 10. klassecenteret i Viborg vender de nu undervisningen om. (arkivfoto)

Lektierne laves i klassen, mens undervisningen bliver set på video hjemme på teenageværelset. Det er hverdagen for de nystartede elever på Viborg 10. klassecenter.

Faktisk er den omvendte undervisning obligatorisk.

- Det hele bliver mere overskueligt for dem. Det betyder noget, at de kan gennemgå oplæggene så mange gange, de har behov for. De kan bruge hinanden - og mig - på en mere effektiv måde, forklarer Jeannie Holland, der er lærer på skolen.

Undervisningsmetoden hedder "flipped classroom" og stammer fra USA. I al sin enkelthed bytter den om på hjemmearbejde og skolearbejde.

Sjovere undervisning

Det er ikke kun hos lærerne, den nye undervisningsform er et hit. Også eleverne er vilde med den omvendte indlæring.

- Det fede er jo, at det, jeg har fundet ud af hjemme, får jeg bekræftet og understøttet her. Faktisk gør forberedelsen bare undervisningen sjovere. Vi har nemmere ved at samarbejde i klassen, for vi kan lære af hinanden og det, vi hver især har fået ud af videon. Det er utroligt effektivt, forklarer 16-årige Jeppe Holme Mølle.

Det er først i dette år, "flipped classroom" er blevet obligatorisk for eleverne i 10. klasse. Men Jeannie Holland har allerede prøvet metoden af med tidligere elever - og fået rigtig gode resultater.

- I dansk brugte jeg "flipped classroom" næsten konsekvent, og da oplevede jeg, at eleverne steg en karakter til eksamen i forhold til, hvad jeg havde forventet, lyder det fra læreren.

Egner sig ikke til alt

Ifølge Majbritt Breum Nielsen, der underviser lærerstuderende på VIA University i Nørre Nissum, er det en god ide at bruge metoden, når man har et mål med den i forhold til det, eleverne skal lære. Der skal være en sammenhæng mellem hjemmearbejdet og det, de møder, når de kommer på skolen. Men "flipped classroom" egner sig ikke til alt.

- Metoden egner sig til alle fag, men ikke nødvendigvis alle emner. Det er ikke en metode, der kan bruges i et væk, men den kan bruges som motivation til at ville lære noget mere i skolen, siger Majbritt Breum Nielsen, der også mener, den sætter eleven i centrum.

- Når man bruger "flipped classroom" bliver man som lærer mere bevidst om, hvad man vil med sine elever. Man får mulighed for at sætte eleven i centrum for den læring, der sker i skolen og tage udgangspunkt i elevens konkrete niveau. Man bruger tid på elevaktiviteter i stedet for læreroplæg.

Du kan komme med til en omgang omvendt undervisning i vores udsendelse kl. 19:30.

04:28 Luk video