Viborg Street Food lukker: - Vi mangler kunder hver dag

Under to år efter den storstilede åbning må folkene bag Viborg Street Food sande, at kunderne ikke bakker op om konceptet. Madstedet lukker 20. juli.

- Det var en hård beslutning. Men det er ingen forretning, hvis der ikke kommer penge i kassen, forklarer Pablo Fouilloux, der er daglig leder af Viborg Street Food, som nu må lukke. Foto: Karsten Mortensen, TV MIDTVEST

Vi spiser på restaurant, som aldrig før. Men åbenbart ikke nok til, at Viborg Street Food kan overleve.

Det kulinariske kludetæppe åbnede 1. november 2017 under stor opmærksomhed, men under to år senere drejer madstedet nøglen om.

Det var en hård beslutning. Men det er ingen forretning, hvis der ikke kommer penge i kassen

Pablo Fouilloux, daglig leder, Viborg Street Food

- Det var en hård beslutning. Men det er ingen forretning, hvis der ikke kommer penge i kassen, forklarer Pablo Fouilloux, der er daglig leder af Viborg Street Food.

Fra atten til syv madboder

Viborg Street Food havde ved åbningen i 2017 plads til 18 forskellige madboder og 500 hundrede gæster.

Siden har spisestedet måtte skrue ned, så der er i dag kun er syv madboder tilbage. Men nu kan der ikke justeres mere, lyder det fra stedets daglige leder:

02:08

Folk strømmede til åbningen af Street Food Marked i Viborg.

Luk video

- Vi har prøvet at gå forskellige veje, vi har prøvet forskellige arrangementer og forskelligt mad, men der kommer et tidspunkt, hvor man må sige, at ”det var det,” fortæller Pablo Fouilloux, der er daglig leder af Viborg Street Food.

Ekspert: Vi går ikke så meget ud

Både i København og Aarhus har de lignende koncepter, der er meget populære. I bagklogskabens ulideligt klare lys mener Pablo Fouilloux derfor, at Viborg måske nok var FOR lille en by til et Street Food marked.

- Viborg er en familieby. Folk har ikke tid til at komme ud og spise hver dag, så vi mangler kunder hver dag.

Tætheden af befolkningen og sammensætningen er en helt anden, og der går vi ikke ud så ofte, som man gør i en storby

Louise Byg Kongsholm, trendforsker, PEJ Gruppen

Hos PEJ Gruppen peger trendforsker Louise Byg Kongsholm på flere årsager til, at Viborg Streetfood må dreje nøglen om. Viborg mangler måske netop den målgruppe, der normalt er vilde med Street Food-konceptet – de unge. Men også byens vestlige placering kan udfordre konceptet.

Læs også Street Food Marked til Viborg

- Der har vi lidt en udfordring, når vi kravler længere mod vest. Tætheden af befolkningen og sammensætningen er en helt anden, og der går vi ikke ud så ofte, som man gør i en storby, siger hun.

Jeg har meget blandede følelser, for det er selvfølgelig trist, for jeg startede det her sted fra nul, men det er også okay. Jeg er stolt, og jeg har gjort mit bedste

Pablo Fouilloux, daglig leder, Viborg Street Food

Viborg Street Food var lidt af et hjertebarn for manden bag. Men Pablo Fouilloux går fra projektet med oprejst pande:

- Jeg har meget blandede følelser, for det er selvfølgelig trist, for jeg startede det her sted fra nul, men det er også okay. Jeg er stolt, og jeg har gjort mit bedste.

Sidste åbningsdag for Viborg Street Food bliver den 20. juli.

02:10 Luk video