SF'er raser: Vi er klimakommune, men vi kører kulsort

Formanden for Klima-udvalget i Holstebro Kommune er arrig over, at kommunen laver nyt udbud af hjemmeplejens biler, der skal køre på benzin i fire år mere.

Flere kommuner og andre offentlige institutioner laver i disse år på forsøgsbasis indkøb af elbiler. I Holstebro Kommune bliver hjemmehjælpernes biler de næste fire år drevet af benzin. Foto: Thomas Lekfeldt / Ritzau Scanpix

Ifølge SF's Karsten Filsø indgik politikerne i Holstebro for fire år siden en aftale om, at der skulle diskuteres grønne løsninger, når et nyt udbud af kommunens leasede hjemmepleje-biler kom på dagsordenen.

Til stor fortrydelse for formanden for Natur- Miljø og Klimaudvalget - selvsamme Filsø -  er der uden forudgående politisk diskussion nu lavet et nyt udbud af bezin-biler for en fireårig periode, og det er for sent at lave om.

- Jeg er ret utilfreds med at det udbud, der er lavet nu i forhold til hjemmehjælpsbiler, det drejer sig om 97 biler, at det er ene benzinbiler. Jeg havde meget gerne set, at vi havde lavet en del af bilerne i udbuddet som el-biler, siger Karsten Filsø. 

Læs også Lokal MF’er om klimaudspil: køb elbiler

Det er fire år siden, I lavede en aftale om at diskutere grønnere biler. Burde du ikke selv have været mere påpasselig med at tjekke op på at I så også fik det diskuteret?

Joh, men jeg går jo ikke og skriver ned i min kalender, hvad jeg nu skal huske om fire år. Jeg tror der er sket et eller andet koks i forvaltningen. Det må næsten være den begrundelse, der er. Vi har i hvert fald ikke haft en politisk prioritering af det her, siger Karste Filsø.  

Klimakommune 

I 2009 indgik Holstebro Kommune en aftale med Danmarks Naturfredningsforening om at være en såkaldt Klimkommune. Kommunen har forpligtet sig på en årlig reduktion af CO2 for kommunen som virksomhed, gældende frem til 2025.

Set i det lys forstår Karsten Filsø ikke, hvorfor den aftale, han mener, politikerne indgik for fire år siden om at kigge på muligheden for at købe grønnere ind på transportområdet, ikke er blevet til noget. 

- For fire år siden kom det bag på mig og resten af politikerne, at udbuddet lige pludselig var lavet. På det tidspunkt sagde jeg, vi er da nødt til at skulle diskutere, om vi skal have el-biler. Og det var der egentlig en forståelse for, at den diskussion skulle vi have. Men for en måned siden, fik vi så at vide, at nu er der et nyt udbud i gang. Uden at vi har haft en politisk drøftelse af, hvordan det udbud skulle skrues sammen, siger Karsten Filsø.
 

28:27

Klimapolitikken fylder både til højre og venstre i folketingssalen. Hvor stor er udfordringen? Hvilke redskaber vil politikerne gøre brug af, for at sikre en bæredygtig fremtid? Debattører: Thomas Danielsen (Venstre), Mogens Jensen (Soc.dem.), René Gade (Alternativet) og Jørgen E. Olesen, professor og klimaforsker ved Aarhus Universitet

Luk video

Grønne indkøb

Ifølge en rapport fra Miljøstyrelsen fra december måned køber offentlige institutioner hvert år ind for 300 milliarder kroner. Indkøbene dækker alt fra medicin i regionerne til bleer i de kommunale daginstitutioner. Men altså også offentlige bilparker.

Skiftende regeringer på tværs af det politiske farvand har i flere år haft grøn omstilling højt på dagsordenen. Under Miljøministeriet er der derfor også lavet forskellige tiltag for at hjælpe kommuner og regioner med at vælge grønnere løsninger, når det offentlige putter varer i indkøbskurven. 

Forum For Bæredygtige Indkøb (FFBI) er en enhed under Miljøstyrelsen, der skal rådgive offentlige institutioner. Rasmus Nielsen er sekretariatsleder i FFBI. Han fortæller at landets største kommuner sammen med Region Midtjylland og Region Syddanmark er i gang med at forsøge at udskifte en del af bilparken med el-biler. 

Læs også Klimaudspil: Her er regeringens plan

- Mange kommuner begynder at forsøge sig med el-biler. De udskifter for eksempel en del af bilerne med el-biler. Men der er også områder hvor kørselsbehovet, ikke kan blive dækket af el-biler, forklarer Rasmus Nielsen. 

Men det er faktisk ikke i transportsektoren, det er lettest for kommuner og regioner at finde grønnere løsninger. Rasmus Nielsen henviser til Miljøstyrelsens rapport om grønne indkøb i det offentlige. Rapporten undersøger overordnet 15 forskellige områder, hvor offentlige institutioner har mulighed for at købe grønnere ind.

For 11 af de undersøgte 15 områder koster de grønne løsninger ikke ekstra.

- På mange andre områder er det ikke dyrere. På nogle af dem er det måske endda billigere. Ved forbrugsartikler som rengøringsmidler eller bleer er det for eksempel lige så billigst at købe grønnere ind, siger Rasmus Nielsen.   

Men transportsektoren er ikke en af de områder, det er lettest at komme i gang med grøn omstilling.   

- Det er markant dyrere at købe el-biler stadigvæk, siger Rasmus Nielsen. 

- Det er det, fordi der også skal laves en masse infrastruktur omkring det. Der skal laves ladere og sættes standere op rundt omkring, siger Rasmus Nielsen. 

Højere pris for grønnere biler

For Karsten Filsø er økonomien ikke det altafgørende. 

- Det kan godt være, det koster lidt ekstra penge at få nogle el-biler, men det er jo en politisk prioritering, hvad man nu vil. Det er ikke anderledes, end det er på alt muligt andet, vi tager af initiativer, siger Karsten Filsø. 

Fakta: Så stor er prisforskellen på el og benzin

Miljøstyrelsen har i rapporten regnet på, hvad det koster en offentlig institution at investere en mindre personbil på henholdsvis benzin og el. Sådan ser regnestykket ud:

 

Indkøb

El bil: 195.000

Benzinbil: 89.990

 

Afskrivning og forrentning/år (10 år)

Elbil: 24.042
Benzinbil: 11.095

 

Drivmiddel pr. år (el/benzin)

Elbil: 4.915
Benzinbil: 8.053

 

Årlige omkostninger i alt:

Elbil: 28.957
Benzinbil: 19.148

 

Kilde: Rapport fra Miljø- og Fødevareministeriet

TV MIDTVEST har forsøgt at få en kommentar til sagen fra borgmester H.C. Østerby, som ikke ønsker at give et interview om sagen. Det er ikke lykkes at få kontakt til viceborgmester Torben Gudiksen eller Jens Kristian Hedegaard, der er formand for Social- og Sundhedsudvalget.

03:23

Ingen salg af diesel- og benzinbiler i 2030 - busser og taxaer allerede fra 2025. Urealistisk lyder det fra en mekaniker.

Luk video