Venstre: Derfor giver det mening at fjerne tog til København

Regeringen vil skære drastisk ned i direkte afgange til København med tog. Det vil give flere tog til tiden, mener partiets transportordfører.

Foto: Kasper Riis Kristensen, TV MIDTVEST

Cirka hver anden time kører DSB direkte fra Struer til hovedstaden, men regeringen vil have et privat selskab til overtage strækningen fra Struer til Vejle, og det betyder, at passagerer skal skifte, hvis de vil med tog til København.

Og det kan ifølge Venstres transportordfører være en fordel for de togrejsende. 

 - Togdriften mellem Vejle og Struer er afhængig af driften mellem København og Vejle, og der er meget tit forsinkelser, fordi DSB i øjeblikket har noget materiel, der ikke er pålideligt. Så en regional togdrift mellem Vejle og Struer vil give mange flere tog til tiden, siger transportordfører for Venstre, Kristian Pihl Lorentzen.

Han anerkender, at flere passagerer foretrækker et direkte tog på den lange rejse.

- Vi er godt klar over, at der er nogen, der gerne vil direkte fra Struer til København, så vi kigger også på, om vi kan lave en kombinationsmodel, så der stadig er nogle afgange om dagen direkte til København. 

For borgmesteren i Struer Kommune vil færre direkte tog til København give et trafikpolitisk landkort i ubalance.

- Hvis man skal bruge toget, så skal det være nemt, bekvemt og hurtigt, og det er det altså, hvis toget er direkte, siger Mads Jakobsen (V), borgmester i Struer Kommune.

Og signalet fra regeringen forvirrer pendlerne. 

- Vi kan ikke helt finde ud af, om man reelt gerne vil flytte folk fra bilerne over i den kollektive trafik, siger Bror Arnfast, der er pendlerrepræsentant for DSB og Arriva, Glyngøre.