V: Motorcykel til 16-årige

Det skal være lettere for de unge at komme rundt på tohjulede køretøjer. Venstre vil give mulighed for at tage knallertkørekort et år tidligere, som 15-årig. Og så skal de kunne sætte sig i sadlen på en lille motorcykel som 16-årige.

Lillekoerekort.jpg

Jeppe Skov-Nielsen viser en af de motorcykler frem, som Venstre vil gøre det muligt at tage kørekort til som 16-årig.

- Det her er nok en af de største man kan få på 125-kørekortet, sådan rent fysisk. Det er jo igen kun en 125 kubiks, der sidder på den. Topfarten er måske 105, eller sådan noget i den stil, forklarer Jeppe Skov-Nielsen, der er motocykelforhandler hos KOK MC i Holstebro.

I dag skal du være 18 år for at tage det lille kørekort. Det vil Venstre og Kristian Pihl Lorentzen ændre til 16 år, mens aldersgrænsen for knallerter skal ned fra 16 til 15 år. Det skal gøre det lettere for unge at komme frem i landdistrikterne.

- I stedet for at kunne køre på en lille knallert, der kan køre 30 kilometer i timen, så skal de unge kunne køre på en motorcykel som er sikker, og som de har taget et kørekort til. Så kan de komme langt bedre omkring, bedre passe et arbejde, komme bedre til uddannelse og så videre. Det tror jeg betyder rigtig meget i vores landsdel, hvor der er store afstande, siger Kristian Pihl Lorentzen, trafikordfører hos Venstre.

S: Helt ude i hampen

Men Karin Gaardsted og Socialdemokratiet synes forslaget er lige hurtigt nok.

- Med hensyn til at kunne køre på en såkaldt lille motorcykel i en alder af 16 år, altså det synes jeg er helt ude i hampen, det må jeg sige. Altså så kan de jo køre ude på landevejene og køre 80 kilometer i timen, som den øvrige trafik, uden at have nogen som helst trafikmæssig erfaring med sig, det går Socialdemokraterne ikke ind for, forklarer Karin Gaardsted, der er medlem af trafikudvalget i Socialdemokratiet.

Rådet for Sikker Trafik slår fast, at der ikke er et eneste trafiksikkerhedsmæssigt argument for at ændre på reglerne for unge og tohjulede køretøjer.

- Knallert hører til et af de farligste transportmidler overhovedet, og udviklingen med ulykker har aldrig været bedre, så hvis man begynder at pille ved aldersgrænsen, så piller man helt klart også ved trafiksikkerheden, siger Jesper Sølund, der er dokumentationschef ved Sikker Trafik.

Forslaget er en del af et udspil, hvor Venstre også vil hæve fartgrænserne på landeveje, motortrafikveje og motorveje.