Usikker fremtid for Rock i Ringkøbing: - Vi skal gentænke konceptet

Rock i Ringkøbing løb af stablen i lørdags, og selvom dagen startede godt, så endte dagen ikke med et overskud. Derfor vil arrangøren gå i tænkeboks.

Billedet er fra Rock i Ringkøbing i 2017, hvor de havde over 1.000 flere gæster. Foto: Tommy Kofoed / Ritzau Scanpix

I weekenden var der Rock i Ringkøbing, hvor omkring 5.000 mennesker festede med navne som Scarlet Pleasure, Thomas Helmig og Dizzy Mizz Lizzy. 

Det lyder som opskriften på en god festival, og det startede da også godt, siger arrangøren af festivalen. 

- Afviklingen var en stor succes. En masse mennesker kom og der var godt vejr i starten, hvilket giver godt salg i boderne, siger Jens Hebroe til TV MIDTVEST. 

Det vendte dog, når aftenen begyndte at trænge sig på. 

Vi skal gentænke det her koncept. Skal vi have så meget musik? Skal vi starte tidligere? Alt er i spil.

Jens Hebroe, Arrangør af Rock i Ringkøbing

- Omsætningen blev lav efter kl. 19. Det var ikke ligefrem ølvejr, fordi det var 12 grader og vinden blæste så meget. Det begyndte at tynde ud i folk ved den store scene, så vi får ikke et overskud for årets festival. Vi skal være glade, hvis vi rammer et nul, siger arrangøren. 

Evaluering på vej

Regnskabet er stadig ved at blive gjort op, men med et fald i gæster i forhold til 2017, lav omsætning i boderne til de sene koncerter, og stigende udgifter til kunstnere, er der tvivl om fremtiden for festivalen. Det hele skal i hvert fald tænkes igennem. 

- Vi skal gentænke det her koncept. Skal vi have så meget musik? Skal vi starte tidligere? Alt er i spil. Vi håber på, at vi kommer igen i 2019.Vi har et godt brand. Det er kommunens største festival. Det handler bare om at få løst den gordiske knude om, hvordan vi laver den bedste festival, siger Jens Hebroe.  

Thomas Helmig var et af hovednavnene på årets Rock i Ringkøbing. Billedet her er fra Sommertid i Søndermarken. Foto: Torben Christensen / Ritzau Scanpix

Hovednavnene i Thomas Helmig og Dizzy Mizz Lizzy har spillet en del i regionen her til sommer. For en uge siden spillede Thomas Helmig i Holstebro, og Dizzy Mizz Lizzy har spillet både i Herning, Skive, Jelling og Nibe, inden de kom til Ringkøbing. Så arrangøren mener også, at mæthed overfor hovednavnene kan have spillet ind. 

- Det kan der sikkert også være en del af det. Jeg var da ikke tilfreds med, at Thomas Helmig spillede en uge før i Holstebro, siger han.  

Mega risiko

Det er svært at drive en festival og få et overskud hjem på det. Mange af endags-festivalerne kæmper med de samme kunstnere om de samme publikummer, hvilket er en stor del af problemet. 

Det var Dizzy Mizz Lizzy, der lukkede hovedscenen på Rock i Ringkøbing. Billedet er fra deres koncert på Tinderbox. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

- De store navne spiller mange koncerter, men der er måske 6-8 navne i Danmark, der kan være hovednavne til sådan et event, og det er måske kun halvdelen af dem, der turnerer et givet år. De 3-4 navne, der så turnerer, spiller vel 25-30 koncerter på sådan en sommer, så det er svært at undgå mæthed, siger Jens Hebroe til TV MIDTVEST. 

Derfor er det også med stor risiko, at man arrangerer en festival. 

- Det er svært at lave en sikker business case. Det er en mega risiko, man løber, fordi udgifterne bliver højere og højere. Jeg tør ikke tænke tanken om, at hvis det regner i 12 timer i sådan en dag, hvad der så ville ske, siger han. 

Rock i Ringkøbing forsøger også på at ramme de unge med deres teltscene. Der spillede kunstnere som Kidd, ItaloBrothers og Skinz. Og det er en bevidst strategi at have den scene ved siden af den store. 

Det var ikke ligefrem ølvejr, fordi det var 12 grader og vinden blæste så meget.

Jens Hebroe, Arrangør af Rock i Ringkøbing

- De havde en fantastisk fest på teltscenen. Det er helt sikkert noget, der skal fortsætte med at være der. Vi får lært unge mennesker at tage til Rock i Ringkøbing. Dem, der er derinde, skulle gerne stå ved den store scene om fem år, siger Jens Hebroe. 

Resultatet fra 2018 kommer til at blive ringere end i 2017. Sidste år solgte festivalen omkring 5.500 billetter og endte med et overskud.