Unge bliver snydt på nettet

En ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at 26 procent af de unge forbrugere har opgivet at klage over en vare, de har købt på nettet, fordi de ikke kendte deres rettigheder.

At kunne handle sikkert på internettet er en disciplin, som mange unge tror de mestrer, men når det kommer til stykket, ved de slet ikke nok til at undgå at blive snydt.

Derfor underviser lærerne på Handelsskolen i Viborg eleverne i sikker e-handlen og de rettigheder, der følger med, når man har købt en vare på internettet.

En rundspørge til 443 unge viser nemlig, at hele 26% af de unge har opgivet at klage over deres web-varer, fordi de ikke kendte deres rettigheder.

Rundspørgen er lavet af Forbrugerstyrelsen, der lige nu arbejder for at gøre de unge klogere på, hvordan de gebærder sig på nettet.

- De unge er jo fremtidens forbrugere og allerede nu bruger de jo rigtig mange penge på nettet, så derfor er det vigtigt, at de kender deres rettigheder. Ved at de kender rettighederne, er de også med til at styrke konkurrencen på nettet og presse det erhvervsdrivende til at levere den bedst mulige service, siger Henrik Sedenmark, Chefkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Styrelsens næste tiltag er en omfattende internetkampagne, der har netop de unge som målgruppe.