Ulrik solgte hotdogs i Kina: - De er vilde med det!

Ulrik Nielsen drev i et par år med stor succes flere hotdog-cafeer i Shanghai i Kina. Han solgte senere konceptet til kinesisk fastfood-kæde.

Ulrik Nielsen åbnede i 2014 sin egen hotdog-forretning i Shanghai. Han solgte senere konceptet til en kinesisk kæde. Foto: Little Mermaid Hotdogs / Facebook

En af dem, der kender til at sælge hotdogs til kineserne, er Ulrik Nielsen. Han åbnede i september 2014 en hotdog-forretning i Shanghai ved navn Little Mermaid Hotdogs - dog uden at kunne tilbyde danske pølser.

- Der var stor interesse omkring det. Jeg brugte mine egne opskrifter, og så fik jeg kødet produceret derude, siger han til TV MIDTVEST.

Der er et kæmpe marked for det her. Kineserne er villige til at give en kæmpe overpris for fødevaresikkerhed. 

Ulrik Nielsen, tidl. ejer af hotdog-cafe i Shanghai

Konceptet var en stor succes, og han nåede at åbne endnu en forretning, inden han valgte at sælge forretningen til en fastfoodkonkurrent i november 2016. 

- Det var en kæmpe succes, og vi åbnede1-2 shops om året. Men vores konkurrenter åbnede op mod 50 om året, så da vi fik et tilbud på forretningen, så slog vi til og solgte det, siger han.

Læs også Efter 10 års kamp: Nu kan kineserne få røde pølser

Ny åbning for eksport af danske pølser 

En ny aftale med Kina betyder, at Danmark nu kan eksportere dansk varmeforarbejdet svinekød som pølser, pålæg og skinker til de kinesiske forbrugere. Den mulighed forudser Landbrug og Fødevarer kan give et ekstra eksportpotentiale på over 250 millioner kroner om året.

Ulrik Nielsen drev samtidig med pølseeventyret i Kina et mobilt pølsevogns-koncept i Aarhus og Silkeborg til events og private fester. Virksomheden Trosborg Event driver han fortsat, men han afviser ikke, at han med den nye åbning af salg af rigtige danske pølser til Kina, igen skal prøve lykken med at sælge danske hotdogs i Asien. Efter hans erfaringer med det kinesiske marked er han ikke i tvivl om, at danske pølser vil blive en eksportsucces.

- Der er et kæmpe marked for det her. Kineserne er villige til at give en kæmpe overpris for fødevaresikkerhed. De har haft nogle trælse sager, så de vil give kæmpe overpris for at få kvalitet, især til deres børn, siger han.