TV MIDTVEST dropper Facebook i to uger

Du er måske vant til at få vores nyheder fra Facebook, men nu starter vi eksperimentet: Kan vi undvære Facebook?

Direktør Lone Sunesen og digital chef Nadia Nikolajeva står bag projektet "Kan vi undvære Facebook".
Direktør Lone Sunesen og digital chef Nadia Nikolajeva står bag projektet "Kan vi undvære Facebook".
Foto: Lasse Uttrup, TV MIDTVEST

Hvor får du dine nyheder fra? Læser du avis, ser fjernsyn eller finder dem på nettet?

I dag får flere og flere danskere deres nyheder direkte fra deres Facebook-feed, og det vil TV MIDTVEST nu se nærmere på.

Vi vil undersøge med et Facebook-eksperiment, hvor afhængige medier og brugere er blevet af det sociale medie, når det kommer til nyheder. Vi dropper derfor at dele indhold på Facebook i to uger og deler derfor ikke noget på Facebook fra midnat.

- Der er så meget snak om Facebooks magtposition i vores samfund. Men vi ved reelt ikke, hvor store konsekvenserne ville være ved at vælge Facebook fra. Derfor er vi nødt til at afprøve det her, så vi ved, hvor vi står som mediehus overfor Facebook, siger TV MIDTVESTs direktør Lone Sunesen.

Det er dog ikke kun TV MIDTVEST selv, der lukker ned. Vi har også fundet fire Facebook-brugere, som er med på at undvære det sociale medie i de to uger, en teenager, en iværksætter, en politiker og en direktør.

Nervøse medvirkende

Den 19-årige gymnasieelev Emil Rentius Sørensen fra Sørvad skal undvære sin Facebook-profil i to uger, og han er en af de danskere, der får størstedelen af sine nyheder fra Facebook.

Emil Rentius Sørensen er nervøs for at undvære sin Facebook-profil.
Emil Rentius Sørensen er nervøs for at undvære sin Facebook-profil.
Foto: Privat

- Jeg bruger det meget til tidsfordriv, hvor jeg bare scroller ned igennem mit feed. Her ser jeg for eksempel nyheder, forklarer han.

Han er mest af alt nervøs for at gå glip af sociale arrangementer, mens han ikke må logge på.

- Det bliver en udfordring. Jeg er nervøs for, om jeg for eksempel misser en håndboldtræning, for til hverdag ved jeg ikke, hvad jeg skal erstatte Facebook med, siger han.

En anden af de medvirkende er folketingspolitiker Simon Kollerup. Han er nervøs for, at han ikke kan kommunikere med sine følgere.

- Det bliver svært, og det bliver hårdt. Jeg er selvfølgelig bekymret for, om jeg mister noget føling med hvilke nyheder, der for alvor tager dagsordenen. Men jeg må se, om jeg kan finde ud af det via andre kanaler, siger Simon Kollerup.

Simon Kollerup har lige fået 8000 følgere på sin side, men de må undvære ham i to uger.
Simon Kollerup har lige fået 8000 følgere på sin side, men de må undvære ham i to uger.
Foto: presse

TV MIDTVEST vil løbende følge de fire medvirkende i en dagbog på tvmidtvest.dk, men alle er i de to uger velkomne til at dele deres tanker og erfaringer med at finde nyheder, fortæller TV MIDTVESTs direktør.

- Vi håber først og fremmest på en god, reel snak med vores læsere og seere om det her område. Det er det helt rigtige tidspunkt, at vi medier genopfinder os selv. Og det skal ske i dialog med dem, vi er til for, siger Lone Sunesen.

Facebook bestemmer

Baggrunden for det to uger lange eksperiment er, at tusindvis af danskere i dag finder nyheder på Facebook, hvor mange medier er meget aktive. Ifølge Reuters News Initiative får 53 procent af danskerne ugentligt deres nyheder fra Facebook, mens 10 procent har det sociale medie som deres primære nyhedskilde. Men på Facebook er det Facebook, der bestemmer, også hvilke opslag danskerne ser i deres feed.

- Siden vi fik idéen om at droppe Facebook i nogle uger, så har vi ikke kunne slippe den. Der er ingen tvivl om, at Facebook meget ofte ændrer ting for medier og brugere. Vi har oftere og oftere talt om, om vi bruger kræfterne rigtigt på Facebook, fordi det er så omskifteligt. Vi er virkelig ved at indse, at det er dem, der bestemmer, forklarer digitalchef Nadia Nikolajeva. 

Så sent som i sidste uge afslørede Facebook-stifter Mark Zuckerberg det, han selv kalder en større ændring: Indhold fra medier og virksomheder kommer til at blive nedprioriteret markant til fordel for opslag fra venner og familie. Og kravene til medierne skærpes endnu engang, hvis de ønsker eksponering på Facebook.

- Problemet er, at der er nogle modsatrettede interesser. Vi medier vil ud med relevante nyheder og historier. Vi er drevet af, at vi gerne vil klæde vores borgere på med nogle gode historier, og Facebook er i høj grad drevet af markedskræfter og kommercielle interesser, siger Nadia Nikolajeva.

TV MIDTVEST vil efter de to uger måle effekten af Facebook-pausen og dele resultaterne offentligt. Erfaringerne skal danne grundlag for vores videre strategi på området.

- Vi vil finde ud af, om brugerne kan finde vores indhold, uden vi skal give store dele af vores produktioner kvit og frit til det amerikanske firma. Om det giver journalister bedre tid til at lave bedre journalistik. Det handler om at finde ud af, om vi er blevet så afhængige af Facebook, at brugerne ikke kan finde os på andre måder, siger direktør Lone Sunesen.