Tusindvis af 17-årige har fået kørekort med forsøgsordning

I et år har 17-årige kunnet få kørekort som en del af et forsøg. V er klar til at gøre ordningen permanent.

Trafikordføreren fra Venstre mener, at man bør privatisere køreprøverne, ligesom man har privatiseret bilsynet.
Trafikordføreren fra Venstre mener, at man bør privatisere køreprøverne, ligesom man har privatiseret bilsynet.
Foto: Jan Ebbesen, TV MIDTVEST

Flere end 22.000 17-årige har fået kørekort, siden en forsøgsordning fra årsskiftet sidste år gjorde det muligt, at 17-årige kan tage kørekort og efterfølgende sidde bag rattet med en ledsager.
    
Det viser tal fra Rigspolitiet, skriver DR.

Efter et år med forsøgsordningen, som i alt skal vare i tre år, er Venstre klar til at gøre den permanent, lyder det fra partiets transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.
    
- Jeg tør godt spå, at det her bliver en stor succes, og at vi skal sørge for at gøre den her ordning permanent, og det er vi klar til fra Venstres side, siger han til DR.
    
Han understreger dog, at han vil respektere, at ordningen fortsætter de næste to år og derefter evalueres.
    
Også transportminister Ole Birk Olesen (LA) er positiv efter det første år med de 17-årige bilister.

- Det ser ud til, at det har været en succes, siger han.
    
- Rigtig mange unge mennesker har benyttet sig af ordningen, og dermed har vi opnået det, vi gerne ville - nemlig at unge mennesker det første år kører med en ledsager i stedet for, at de slippes løs og kører på egen hånd fra start.
    
Hos Rådet for Sikker Trafik er man spændt på at se, hvordan det går med forsøgsordningen i de kommende år, når de 17-årige med kørekort fylder 18 år og dermed må køre uden ledsager i bilen.
    
Dokumentationschef Jesper Sølund håber, resultaterne bliver ligeså gode, som de har været i eksempelvis Tyskland, Holland og Norge, hvor de unge bilister, når de fylder 18 år, kører pænere og er involveret i færre trafikulykker.
    
- Når man får noget rutine og erfaring sammen med en erfaren bilist, så har man en væsentlig lavere risiko. Vi taler omkring 20-25 procent lavere risiko, og det er den gevinst, vi gerne vil have, siger Jesper Sølund.

/ritzau/