Turister svigter

Hoteller er i krise

Turisterne svigter. Antallet af overnatninger er faldet med ti procent. I Viborg er det kun 40 procent af værelserne, der bliver lejet ud. Vandrehjemmet har også mistet 1000 overnatninger per måned i højsæsonen.

Billedet er det samme i hele landsdelen. Mens belægningsprocenten er faldet med syv procent i Viborg fra 2008 til 2009, er den faldet med ni procent i Skive og seks procent i Herning.

Viborg har måske meget at tilbyde, men turisterne kender ikke til det. Især udenlandske turister kender ikke til Viborg som turistmål. Håndboldpigerne og domkirken er ikke nok til at lokke besøgende til byen.

Anette Therkelsen, lektor ved turismeforskningsenheden ved Aalborg Universitet, siger, at markedsføring er vigtigt, men man skal ikke tro, at man kan markedsføre sig ud af krisen alene. Der skal også tænkes på at udvikle det produkt, som man har at tilbyde.