Trist rekord: Flest alvorlige motorcykelulykker i landet

Risikoen for at blive dræbt eller alvorligt skadet er mindst 50 gange større, når man kører motorcykel i stedet for i bil, viser en ny undersøgelse.

Foråret er kommet, og fredag begynder motorcykelsæsonen officielt.

Men når motorcyklerne kommer på vejene, medfører det typisk flere alvorligt tilskadekomne og dræbte.

Regionale ulykkestal

En ny undersøgelse fra Transport DTU viser, at risikoen for at dø eller komme alvorligt til skade i en trafikulykke er mindst 50 gange højere, hvis man griber fat om styret på en motorcykel end rattet i en bil.

Midt- og Vestjylland har en trist rekord. I perioden 2006 til 2015 kom i alt 267 motorcyklister alvorligt til skade eller mistede livet i ulykker. Det er det højeste tal i landet.

- Når risikoen for motorcyklister er så mange gange større per kørt kilometer, skyldes det ofte, at hastigheden er for høj i mange af dødsulykkerne på motorcykel. Desuden er motorcyklisterne ikke beskyttet på samme måde, som man er i en bil. Og endelig er motorcyklisterne lette at overse, fordi de ikke fylder meget i gadebilledet, siger Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik, i en pressemeddelelse.

De mest typiske motorcykelulykker

Opfordring til bilisterne

I en del af ulykkerne, hvor motorcykler og biler kører sammen, skyldes det, at bilisterne overser motorcyklerne, når bilisterne skal svinge eller køre ud fra en sidevej, hvor de burde have holdt tilbage.

Derfor er det også vigtigt, at bilisterne nu er ekstra opmærksomme på motorcyklisterne.

- Det er vigtigt, at motorcyklisterne tager den med ro og kører forsigtigt. Men samtidig skal bilisterne huske på, at motorcykler igen bliver et sædvanligt syn i trafikken. Det er lettere at overse en motorcykel end en bil, og det kan ofte være svært at bedømme motorcyklens hastighed, så det er afgørende, at man som bilist er ekstra opmærksom på disse udfordringer, siger Dennis Lange, juridisk konsulent i FDM, i pressemeddelelsen.

Gode råd