Trist rekord: Flest alvorlige motorcykelulykker i landet

Risikoen for at blive dræbt eller alvorligt skadet er mindst 50 gange større, når man kører motorcykel i stedet for i bil, viser en ny undersøgelse.

Motorcyklister har 50 gange større risiko for at ende i en alvorlig ulykke. Foto: Rådet For Sikker Trafik

Foråret er kommet, og fredag begynder motorcykelsæsonen officielt.

Men når motorcyklerne kommer på vejene, medfører det typisk flere alvorligt tilskadekomne og dræbte.

Regionale ulykkestal

Regionale tal på dræbte og alvorligt tilskadekomne motorcyklister i trafikken (2006 - 2015):
  • Bornholm: 22.
  • Fyn: 197.
  • Kbh. Vestegn: 97.
  • København: 155.
  • Midt- Vestjylland: 267.
  • Midt- Vestsjælland: 157.
  • Nordjylland: 229.
  • Nordsjælland: 166.
  • Syd og Sønderjylland: 241.
  • Sydsjælland og Lolland Falster: 171.
  • Sydøstjylland: 218.
  • Østjylland: 219.
I alt: 2.139 alvorligt tilskadekomne eller dræbte motorcyklister 2006 – 2015.

Kilde: Vejdirektoratet.

En ny undersøgelse fra Transport DTU viser, at risikoen for at dø eller komme alvorligt til skade i en trafikulykke er mindst 50 gange højere, hvis man griber fat om styret på en motorcykel end rattet i en bil.

Midt- og Vestjylland har en trist rekord. I perioden 2006 til 2015 kom i alt 267 motorcyklister alvorligt til skade eller mistede livet i ulykker. Det er det højeste tal i landet.

- Når risikoen for motorcyklister er så mange gange større per kørt kilometer, skyldes det ofte, at hastigheden er for høj i mange af dødsulykkerne på motorcykel. Desuden er motorcyklisterne ikke beskyttet på samme måde, som man er i en bil. Og endelig er motorcyklisterne lette at overse, fordi de ikke fylder meget i gadebilledet, siger Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik, i en pressemeddelelse.

De mest typiske motorcykelulykker

  • Motorcyklist kører ind i et sving med for høj fart og mister herredømmet.
  • Bilist, der skal svinge til venstre, overser en modkørende motorcyklist
  • Bilist, der kører ud fra sidevej, overser motorcyklist. Ofte kører motorcyklisten med for høj fart.
  • Motorcyklist er ved at overhale og opdager for sent, at bilen foran er ved at svinge til venstre.
  • Motorcyklist kører op i holdende bil.
Kilde: Rådet for Sikker Trafik

Opfordring til bilisterne

I en del af ulykkerne, hvor motorcykler og biler kører sammen, skyldes det, at bilisterne overser motorcyklerne, når bilisterne skal svinge eller køre ud fra en sidevej, hvor de burde have holdt tilbage.

Derfor er det også vigtigt, at bilisterne nu er ekstra opmærksomme på motorcyklisterne.

- Det er vigtigt, at motorcyklisterne tager den med ro og kører forsigtigt. Men samtidig skal bilisterne huske på, at motorcykler igen bliver et sædvanligt syn i trafikken. Det er lettere at overse en motorcykel end en bil, og det kan ofte være svært at bedømme motorcyklens hastighed, så det er afgørende, at man som bilist er ekstra opmærksom på disse udfordringer, siger Dennis Lange, juridisk konsulent i FDM, i pressemeddelelsen.

Gode råd

Gode råd til motorcyklisterne:

  • Overhold hastighedsgrænserne. Dødsulykker med motorcykler skyldes ofte for høj fart, og at andre fejlvurderer, hvor hurtigt du kører.
  • Hold øje med dine medtrafikanter. Og husk, at de kan have svært ved at se dig.
  • Gør dig synlig med refleksvest eller hjelm i pang-farve.
  • Sørg for, at din køreteknik er i orden. Hvis din rutine er rusten, så tag et køreteknisk kursus.

Gode råd til bilisterne:

  • Vær forberedt og hold ekstra øje. Man kan nemt overse en motorcyklist i trafikken.
  • Brug god tid på at orientere dig. Brug spejlene og hold øje med motorcykler der er langt væk. De kan komme kørende hurtigere, end du tror.
  • Se dig ekstra for, når du krydser en vej.

Kilde: Rådet for Sikker Trafik