TripleNine: Fuld tillid til KM Logistik efter kritik

KM Logistik har forsikret fiskemelsfabrikken om, at transporter med industrifisk køres efter reglerne.

Fiskemelsfabrikken TripleNine i Thyborøn. Foto: Arkiv

Vognmandsfirmaet KM Logistik har måttet lægge øre til hård kritik de seneste dage, men der er opbakning og tillid fra fiskemelsfabrikken Triple Nine i Thyborøn, som har udlagt alle sine transportopgaver til netop KM Logistik:

- Jeg har selvfølgelig set de udsendelser, der har været, og jeg har fuldstændig tillid til KM Logistik og de folk, der er bag det, at de håndterer det efter det regelsæt, der er gældende, siger TripleNine-direktør Peter Jensen.

Mandag og tirsdag har TV MIDTVEST vist, hvordan chauffører på opgave for KM Logistik har kørt op til 59 timer i træk med højst fire timers sammenhængende hvile. Det har blandt andre faglig konsulent i 3F; Kjeld H. Jensen, kaldt "klart ulovligt".

12:27

Følg chaufførernes lange vej med fisk her.

Luk video

Men trods kritikken i medierne har KM Logistik overbevist TripleNine om, at alle transporter kører efter bogen:

- Jens (leder af KM Logistik Jens H. Petersen, red.) har selvfølgelig ringet og fortalt mig, at der kom en udsendelse, som sætter et kritisk blik på de transporter, der foregår. Jeg spørger Jens, om de overholder det, de skal, og det siger han, at det er hans overbevisning, at de gør, ligesom han også har udtalt på tv, fortæller Peter Jensen.

Peter Jensen er ikke bekymret over, at chaufførerne kun får få timers hvile ad gangen på eksempelvis den 1.600 kilometer lange tur til Norrsundet i Sverige og retur, som KM Logistik kører med fisk til TripleNine:

- Igen har jeg egentlig fuld tillid til, at de handler ansvarligt og sikrer, at det sker på den rigtige måde. De har jo sagt både på tv og til mig, at de sætter trafiksikkerheden i højsædet, siger Peter Jensen.

Hvorfor er der regler om hviletid?

Først og fremmest er der trafiksikkerheden. Der kan ske alvorlige ulykker, hvis chaufføren falder i søvn bag rattet, eller hvis han reagerer langsomt på grund af træthed. Reglerne skal desuden sikre chaufførens arbejdsmiljø og sikre lige konkurrencehensyn i branchen, så to vognmandsvirksomheder kan konkurrere om de samme opgaver uden at gøre det ved at forringe forholdene for chaufførerne.
 
Hvilke regler gælder?
Transporter med industrifisk er undtaget fra de almindelige regler om køre-/hviletid. Det kaldes ”undtaget kørsel”. Men det betyder ikke, at chaufførerne er undtaget for hvil. De skal følge ”Arbejdstidsdirektivet” og ”Bekendtgørelse om hviletid og fridøgn”. Her står, at chaufførerne skal have 11 timers samlet hvile i løbet af et døgn. Det er ikke nok, at mindre pauser, ventetid eller for eksempel færgeture til sammen giver 11 timer på et døgn.
 
Hvordan tolker KM Logistik reglerne?
KM Logistik mener, at transporter af industrifisk er undtaget for reglerne om 11 timers hvile, fordi fiskene er letfordærvelige og skal frem så hurtigt som muligt. Det modsiges dog af fagpersoner i både 3F og i Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, der siger, at der ikke er givet dispensation til kørsel med fisk.

Ved du noget?

Vi vil meget gerne høre fra dig, hvis du ved noget om lastbiltransporter, hvor chaufføren ikke har et langt hvil på 9 til 11 timer hvert døgn.

Du kan kontakte os i fortrolighed. Vi bringer ikke dit navn eller andet, der kan identificere dig, med mindre vi aftaler det efterfølgende. Men vi vil gerne have dit navn og nummer, så vi kan vende tilbage til dig og høre nærmere.

Udfyld formularen herunder eller skriv til journalist Majbrit Bach på maba@tvmidtvest.dk – eller ring til redaktionen på 96 12 12 12.