Trendforsker: Det giver vi i julegave

Krisen er ovre siger trendekspert. Det betyder nye tendenser på listen over julegaveønsker.

Julegave
Foto: Bjørn Kähler

Med bare en uge til jul, løber mange efterhånden stærkt for at få de sidste julegaver på plads.

Men i år er det ikke store pakker, der står øverst på årets ønskeliste. Trenden i 2017 er en helt anden.

53 procent af danskerne vil nemlig hellere have en ny oplevelse end en nye ting, viser en undersøgelse fra kommunikationsfirmaet MindShare.

- I år har vi brugt en del tid på at snakke om oplevelsesøkonomi. Nu begynder der at ske noget, forklarer Louise Byg Kongsholm, direktør og trendforsker i pej gruppen, Herning.

Tingsforstoppelse

Louise Byg Kongsholm, trendforsker og direktør i pej gruppen.
Louise Byg Kongsholm, trendforsker og direktør i pej gruppen.
Foto: Lasse Uttrup, TV MIDTVEST

Samtidig konstaterer Louise Byg Kongsholm at krisen er ovre, og at vi nu må forholde os til et nyt begreb: tingsforstoppelse.

- Danskerne lider af tingsforstoppelse. Vi mangler ikke flere ting. De fleste ville blive forskrækkede, hvis de faktisk fandt ud af, hvor meget de egentlig har i deres køkkenskabe.

Det har hun følgende forklaring på.

- Der er ikke noget, der hedder behovsudsættelse. Vi kan ikke vente på, at det bliver jul. Hvis vi vil have noget, går vi ud og køber det, lyder det fra trendforskeren.

Det gode liv

Ifølge hende har opfattelsen af det gode liv ændret sig.

- Før handlede det om at have den fede bil, de fede ting. Nu har vi jo både en ovn, en kummefryser og en bil. Nu bliver det alt det immaterielle. Nu handler det om at have det godt.

Øverst på mændenes ønskelister er der penge, og øverst på kvindernes ønskelister er der gavekort. 

2:22