Tørdok i Thyborøn i spil

En bevilling på 35 millioner kroner fra Folketinget til forarbejdet til en tørdok i Thyborøn er alligevel ikke sikker.

Et offentligt tilskud til en tørdok i Thyborøn Havn har fået brancheforeningen for den maritime industri, Danske Maritime, til at klage til EU-kommissionen. Håbet er at få staten til at droppe tilskuddet, som branceforeningen mener er konkurrenceforvridende.

Ialt 63 millioner kroner i Havnepakke II

Sidste år fik Thyborøn Havn ialt en bevilling på 63 millioner kroner gennem Havnepakke II i folketingets transportforlig. 25 millioner kroner skulle gå til havnens yderværker, og de er netop ved at blive gjort færdige i denne uge. To millioner kroner gik til en omfartsvej ved Klinkby - dem skulle Vejdirektoratet i Herning administrere. En million kroner gik til forundersøgelser i forhold til vanddybden ved kanalen i havnen. Og de sidste 35 millioner kroner, som endnu ikke er udbetalt, skulle gå til at klargøre havnen til en såkaldt tørdok. Det forklarer havnedirektør Jørgen Buhl.

Transportministeren under mistanke

Og det er de sidste penge, der nu er blevet omdrejningspunktet i en sag, Danske Maritime frygter, at den nu fungerende transportminister, Hans Christian Schmidt har udbetalt pengene ulovligt til Fiskerifonden, som derefter kan udbetale dem til havnen i Thyborøn.

- Da Hans Christian Schmidt anmeldte støtten til EU, fik han det svar, at støtten ikke måtte udbetales, før Kommissionen havde set på sagen og eventuelt godkendt den. Hvis støtten udbetales nu, vil det klart være i strid med denne 'stand-still'-forpligtelse, skriver Danske Maritime i en pressemeddelelse 19. september.

Danske Maritime valgte at klage over sagen til ombudsmanden for to uger siden, ligesom man i februar klagede til EU-kommissionen. For tilskuddet til Thyborøn er konkurrenceforvridende og i direkte strid med EU-lovgivningen, lyder argumentet. Brancheforeningen henviser også til, at der i forvejen er der flere dokker, end der kan bruges i Nordeuropa.

Man flytter bare arbejdspladser

- Det, vi har noget imod er, at man investerer i en tørdok som ikke vil skaffe arbejdspladser, men bare flytter dem fra et andet sted i landet. Og så har vi noget imod at projektet ikke er undersøgt for om det er økonomisk bæredygtigt. Men mest har vi det imod det, at der er overkapacitet i forvejen og at det kun vil skade andre danske virksomheder at man prøver på at flytte arbejdspladser fra dem hen til Thyborøn, siger underdirektør i Danske Maritime, Michael Prehn, til TV/MIDT-VEST.

Ifølge Michael Prehn er tilskuddet til Thyborøn Havn konkurrenceforvridende i forhold til havne, som selv har betalt for sin tørdok.

Forstår ikke kritikken

Men i Thyborøn forstår man ikke kritikken. Hele projektet med tørdokken koster 100 millioner kroner, og tilskuddet på 35 millioner skal ikke gå til selve tørdokken, kun til det forberedende arbejde med at gøre havnen klar til dokken. De resterende 65 millioner kroner til selve dokken skal komme fra private investorer og havnen selv, siger havnedirektør Jørgen Buhl.

- Det, jeg frygter nu, er at vi løber ind i udskydelser som gør, at vi kommer meget senere igang. Og vi har behov for den dok nu, understreger havnedirektøren til TV/MIDT-VEST. Bådene bliver nemlig større, og Thyborøn har brug for en tørdok, hvis havnen skal følge med udviklingen.

Minister vil ikke vente mere

Den nye tørdok skulle oprindeligt stå klar i 2012. Og transportminister Hans Christian Schmidt udtalte for nylig, at han ikke længere ville vente på EU-kommissionens svar. Derfor frygter Danske Maritime nu, at han vil udbetale pengene til Fiskerifonden, som herefter kan udbetale pengene til Thyborøn Havn.

Det har imidlertid ikke været muligt at få et svar fra Transportministeriet om, hvorvidt Thyborøn havn er sikret pengene eller transportministeren alligevel vil afvente EU-kommissionens svar.

Se presemeddelelse fra Danske Maritime: