Togdriften i landsdelen kører ikke på skinner

Hård kritik af togdriften i landsdelen der lider under nedslidt materiel og oldnordiske sikkerhedssystemer.

Togene snegler sig over skinnerne mange steder i det midt- og vestjyske område, lyder kritikken fra Arrivas lokoførere.

-På Thybanen kører vi 75 km/t på som makshastighed. Det hænger jo ikke sammen i en moderne verden, hvor nogle af de mindste strækningshastigheder vi regner med er 100 eller 120 km/t, siger Jakob Bro, der er tillidsmand for Arrivas lokomotivførere.

Sikkerhedssystemerne, der er baseret på gammeldags radiokommunikation, giver også bekymringer for personalet.

- Det er et meget oldnordisk og gammelt system, som man i mange år gerne har villet afskaffe, men hver gang har der ikke været politisk vilje til at give de bevillinger, der skal til, så sikkerhedsniveauet er stærkt kritisabelt, siger tillidsmanden.

Generelt har det nedslidte materiel store konsekvenser ikke mindst for de rejsende.

- Man kan risikere, at der er signalforstyrrelser, og så kan man ikke komme på arbejde. Så må man vente på en erstatningsbus og så komme af sted i den, men der er jo mange, der ikke har råd til at bruge den tid, det kan tage, siger Vicki Hørup Jeppsen, der pendler dagligt fra sit hjem i Snedsted.

En ond spiral

Aflyste tog og forlængede rejsetider får også i stigende grad passagerne til at fravælge toget, lyder det fra Vicki Hørup.

- Der er mange, der siger: så vil vi egentlig hellere køre fire i en bil og dele den, så det ender jo med, at der ikke er nogen passagerer tilbage i toget.

Faldende passagertal er en ond spiral, der ikke fremmer den politiske vilje at investere i landelens jernbaner.

- Det synes, jeg er en skam. Jeg synes, vi skulle få en ambition op også for denne del af landet, hvor vi kan få gode direkte tog mellem landsdelene, siger Jakob Bro.

På Christiansborg giver oppositionen kritikerne ret i, at landsdelens jernbaner er i en elendig forfatning

- De er nedslidte, der kan ikke køre tog nok, vi kører med nogle tog, der hører til på et museum, så der skal investeres, siger Andreas Steenberg, der er trafikordfører for Radikale.

Og investeringerne skal falde nu, hvor politikerne forhandler om togdriften ti år frem i tiden.

- Det er nu at slaget står, fordi hvis vi gør, som regeringen gerne vil, så bliver Midt- og Vestjylland skubbet ned i hierarkiet, og det vil betyde, at jernbanedriften vil blive dårligere i årene, der kommer, siger trafikordføreren. 

02:16

Hård kritik af togdriften i landsdelen der lider under nedslidt materiel og oldnordiske sikkerhedssystemer.

Luk video