Tidligere leder: Busbesparelser flytter ansvar til kommuner

Tidligere chef for trafikselskab frygter konsekvenserne, hvis kommuner overtager busdrift fra region.

Foto: Morten Thomsen, TV MIDTVEST

Hvis de truede busruter I Region Midtjylland skal opretholdes, er det nu kommunerne, der bliver ansvarlige.

Men ifølge en tidligere chef for de regionale busruter er det meget bekymrende.

For det giver store udfordringer, fortæller Kristian Jahn, der i 46 år blandt andet har arbejdet med koordination af busruter.

- Det, der sker nu, er i virkeligheden bare det, at regionen prøver at tørre de der 35 millioner af på kommunerne, siger Kristian Jahn, tidligere sekretariatsleder for Viborg Amts Fælleskommunale Trafikselskab

Desværre har vi nogle eksempler, hvor kommunerne ikke kan enes om det her.

Kristian Jahn, tidligere sekretariatsleder for Viborg Amts Fælleskommunale Trafikselskab

Sammenhæng forsvinder

For regionen skal spare de 35 mio. kroner. Derfor kommer kommunerne i Region Midtjylland i stedet selv til at finde pengene til at drive busruterne, hvis de skal opretholdes.

- Og så har de heller ikke penge. Og så begynder de også at skære i det. 

- Man lukker og lukker og lukker, og så forsvinder sammenhængen i den kollektive trafik, siger Kristian Jahn.

Ingen penge i kommune til ekstra busdrift

I Struer Kommune er det en ekstra udgift borgmester Mads Jakobsen ikke har regnet med.

- Der står ingen penge i Struer Kommunes budget til at drive busdrift mellem Struer og Holstebro. Det gør der altså ikke, fastslår Venstre-borgmesteren.

Flere busruter kører over kommunegrænserne, og det betyder, at kommunerne skal arbejde sammen om det.

Læs også Rejsekort er med til at kvæle busruter

- Desværre har vi nogle eksempler, hvor kommunerne ikke kan enes om det her, siger Kristian Jahn og fortsætter:

- Vi kan altså i realiteten stå i den der situation, at bussen den kører til kommunegrænsen, og så vender den der.  

Den tanke er heller ikke fjern for Mads Jakobsen, der regner med at gøre brug af muligheden for i august at gøre indsigelser til regionen mod planerne.

Det er fra 2018, at ændringerne træder i kraft, hvis de vedtages. I alt er der lagt op til nedskæringer på 17 ruter i Region Midtjylland.