Korrigeret: Thisted har fordoblet antallet af ordblinde

Thisted har forøget indsatsen for at finde ordblinde i folkeskolen. Derfor får flere nu hjælp til læsningen, det skriver DR MIDTVEST.

Foto: Arkiv

Josefine Nørgaard Volsgaard er sej til matematik, men hun er ordblind, og det gør dansktimerne svære.
    
Derfor går hun til læsekonsulent og får støtte af en computer i timerne. Det betyder, at hun nu bedre kan følge timerne i 6. klasse på Thingstrup Skole i Thisted.
    
Hun er en af dem, der er blevet spottet, efter Thisted Kommune for alvor har sat fokus på ordblindhed.

Dette afsnit er korrigeret med oplysning om, at antallet er steget fra 2011 til i dag.
Antallet af spottede elever med ordblindhed eller læsevanskeligheder er steget meget, og dette skoleår har det for alvor taget fart. Ved skolestart i 2011 fik 95 elever hjælp til at læse i kompetencecenteret. Nu er det 226.
    
- Vi har haft en stigning på 137 procent, det er meget markant. Den skyldes, at vi er blevet meget bedre til at finde og hjælpe de ordblinde elever, siger Niels Cassøe Jepsen, som er leder af kommunens kompetencecenter for læsning til DR MIDTVEST.
    
Han forklarer udviklingen med et forbedret samarbejde med både forvaltningen og læsevejlederne på de enkelte skoler. Det gør, at flere ordblinde og andre med læsevanskeligheder nu bliver fundet og hjulpet.
    
Josefine fra 6. klasse er glad for tiltaget:
    
- Så kan jeg lave det samme som resten af klassen nogle gange i stedet for, at jeg altid skal gå udenfor for at arbejde alene med noget helt andet, siger hun.
    
Der er øget fokus på at hjælpe ordblinde elever i alle kommuner. Det specielle ved Thisted er, at man har præcise tal for udviklingen. Det er lige omkring ni procent af alle elever i kommunens 4-8. klasser, der får hjælp til at læse.
    
Succesen bygger også på, at der der kommet mere åbenhed om ordblindhed i offentligheden.
    
- Det er rigtigt vigtigt, at eleverne kan få nogle rollemodeller i de politikere og forfattere, der er stået frem for at fortælle, at de er ordblinde, siger Niels Cassøe Jepsen.
    
Alt sammen er med til at støtte elever som Josefine Nørgaard Volsgaard i at have mod på fremtiden.
    
- Jeg drømmer om at blive matematiklærer, fortæller hun.
    
I den seneste landsdækkende test var hun blandt de bedste til matematik. Det er vigtigt at huske, mener læsekonsulenten Lotte Pilgaard.
    
- Som ordblind er man langt fra dum, man har bare svært ved at koble bogstaver og lyd. Det kan hjælpemidlerne kompensere for, så eleverne kan det samme som resten af klassen, siger hun til DR MIDTVEST.