Thise Mejeri fylder rundt: - Samarbejdet med Coop gav os mod

Thise Mejeri fylder 30 år, og det er især samarbejdet med Coop, der har givet mejeriet i Salling blod på mælketanden.

Thise mejeri, mælk
Foto: Lone Bergholdt Hald, TV MIDTVEST

På 30 år er Thise Mejeri gået fra en omsætning på nul til en milliard kroner årligt.

Her står Coop, som mejeriet i Salling nu har samarbejdet med i 25 år, for den største del, og sidste år solgte supermarkedskoncernen over 60 millioner økologiske produkter fra Thise. Det oplyser Coop i en pressemeddelelse.

- Samarbejdet med Coop har betydet alt for Thise. Det har givet os et nok ikke helt normalt mod til at turde satse, lige som det har givet os mulighed for at være endog meget udviklingsorienteret økologisk mejeri, siger Poul Pedersen, der er adm. direktør og mejeribestyrer hos Thise Mejeri, i pressemeddelelsen.

Det nu 25 år lange forhold mellem Thise Mejeri og Coop har udviklet sig fra enkelte produkter til nu 175.

- Samarbejdet mellem os og Thise har alt det, vi ønsker, når vi siger, at vi vil være "Sammen om bedre mad". De går nye veje, de skaber produkter med ekstra kvalitet, de har hjertet med i alt, hvad de gør - og så er de dejlige at samarbejde med, siger adm. direktør hos Coop, Peter Høgsted.

De nyeste produkter i køledisken er Jersey Minimælk, Skyr, Vesterhavsosten og græsmælk.

Thise Mejeri blev grundlagt i 1988 af en gruppe økologiske landmænd, fordi ingen af de eksisterende mejerier ville sælge den økologiske mælk. De første fem år var svære og med lille omsætning.

I 1993 satte SuperBrugsen prisen på økologisk mælk ned, og det satte gang i den økologiske bølge.

Først indgik Thise og Irma et tæt samarbejde, og i 1995 begyndte supermarkedskæderne også at sælge Thises produkter.

27:51
Et møde i et stuehus mellem nogle langskæggede økologer og en ældre, stolt mejeribestyrer blev grundlaget for et stykke dansk mejerihistorie. Men det var op ad bakke i begyndelsen – modstanden mod økologi var stor i slutningen af 1980’erne.