Thise mælk har fået nye kartoner

For første gang i mejeriets historie er den gamle mælkekarton skiftet ud med en ny.

Thise mælkeprodukter har fået et helt nyt design. Det er Jacob Jensen Design, der har tegnet de nye mælkekartoner, og det er første gang i mejeriets 25 år, at deres produkter får et samlet grafisk udtryk.

- Det er skandinavisk design, umiskendeligt, synes jeg jo. Og så giver det en ro og en æstetik på morgenbordet, som måske er meget rar med alle de indtryk, man ved man skal igennem i løbet af en dag, siger designer Jacob Jensen.

Efter 25 år i det samme, genkendelige pap, så skulle det økologiske mejeri bruge et rent, samlet udtryk for deres produkter. Den færdige karton er blevet til under titlen en grafisk indhegning.

Sødmælken skulle forblive mørkeblå og letmælken lyseblå - som altid. De forskellige kreative bud blev testet på hylderne i Dagli Brugsen i Højslev - en aften efter lukketid

- Det, vi gjorde med vores forskellige modeller, var, at vi testede dem henne i Dagli' Brugsen i Højslev, og prøvede at stille de forskellige forslag op i køledisken. For en ting er, at det ser godt ud, når vi sidder her og kigger på det, men virker det også i køledisken - og det gjorde det. Egentlig fordi det ikke støjer så meget, som de andre mælkeprodukter. Med vores mere rolige design, får øjet hvile, siger Jacob Jensen.

Billeder af køer på de gamle kartoner er ofret for design og rene linjer - De to limfjordsvirksomheder har i halvandet år arbejdet sammen om at få designet til at se ud, som det gør nu.

- Det har været spændende. Jeg vil ikke sige, at der har været råbt, men der har da været talt højt, det har der da indimellem, siger Poul Pedersen, Direktør, Thise Mejeri.

Thise Mejeri valgte Jacob Jensen Design efter at de tilfældigvis mødtes ved et arrangement i Skive.