Her går det godt: Thise fejrede rekordomsætning med champagne

Et udfordrende år med tørke og faldende mælkepriser fik ikke påvirkning på omsætningen hos andelsmejeriet Thise. Den magiske grænse på milliarden blev nået.

Vesterhavsost

Tørke og faldende mælkepriser. 

Forudsætningen for at levere et godt 2018 var i udgangspunktet ikke de bedste for andelsmejeriet Thise. 

Alligevel lykkedes det for første gang i virksomhedens historie at runde en omsætning på en millard kroner. En rekord der blev fejret i bestyrelseslokalet. 

- Vi fik champagne på et bestyrelsesmøde. De er sjovt at nå, men det er så også det. Vi når 29 millioner kroner i resultat (overskud). Det er bedre end vi har budgetteret med. Vi er stolte over, at vi har nået det, men budgettet for mælkeprisen har vi desværre ikke nået, erkender mejeridirektør hos Thise Poul Pedersen overfor Landbrugsavisen. 

Årsagen til man ikke har opnået mælkeprisen er, at markedsprisen på økologisk mælk har været faldende. Det betød at de 70 andelshavere måtte tage til takke med 3,63 kr/kg. Det er 20 øre mindre end i 2017. 

Massiv investering i fremtiden

Med en solid økonomi og en stødt stigende omsætning har Thise andelsmejeri de senere år investeret massivt i nye anlæg. Sidste år lagde virksomheden 48 millioner kroner i byggeri, det tal bliver i 2019 70 millioner kroner. Investeringer der går til at færdiggøre første etape af virksomhedens udvidelser. 

Her vil der blive 50 procent større kapacitet i osteriet, et nyt højlager til emballager samt omklædningsrum og kontorfaciliteter. En ren og skær nødvendig investering for at kunne rumme de stadig større produktioner. 

Virksomheden forventer det kommende år ikke at øge markedsandelen på det hjemlige marked. I stedet har man udset sig eksport som et område, hvor man ønsker at vækste. I særdeleshed er Vesterhavsosten udset til at skulle eksporteres til fjerne verdensmarkeder. 

0:45
Den økologiske Vesterhavsost fra Thise Mejeri kommer snart til at ligge i 800 butikker over hele USA.