Syv fejl på jernbanebom på to måneder

Syv fejl på jernbanebom på to måneder

Ved jernbaneoverskæringen på Skjernvej i Holstebro har der flere gange været fejl med bommen, så den går op, selv om toget ikke er kørt forbi endnu.

For to dage siden fik Henrik Videbæk og hans 13-årige søn en ubehagelig oplevelse ved jernbaneoverskæringen på Skjernvej i Holstebro. Bommen gik op, selv om toget ikke var kørt forbi endnu.

Henrik Videbæk var rystet og gik hjem og skrev om hændelsen på sin facebookside.

- For anden gang inden for en måned, har jeg nu oplevet at bommene er nede i flere minutter uden at der kommer tog. Derefter går bommene op hvorefter toget kommer. Første gang tudede toget og kørte langsomt over.

- Idag var en noget mere bizar og rystende oplevelse: Efter ca. 5 minutter går bommene op og folk begynder forsigtigt at liste over. Da det er vores tur lister jeg snuden frem og kan nu se toget. Jeg stopper selvfølgelig og får med vilde fagter advaret bilisten på modsatte side.

- Toget sænker farten og standser lige inden overskæringen. Lokoføreren hopper ud og går til en af skabene ved bommerne. Uden at skele til os der holder UNDER sætter han dem sgu' til at gå ned!!! Jeg kan ikke bakke da bilen bagved holder for tæt. Magnus kigger lige op og begynder at skrige da bommen er på vej ned i hovedet på os. Jeg vælger derpå at sætte i gear og fræse over, skriver Henrik Videbæk.

Banedanmark erkender fejlen

Hos Banedanmark har man registreret 7 fejl på bommene på overskæringerne ved Skjernvej på to måneder. Klaus Bergman, der er områdechef, kan godt forstå, hvis Henrik Videbæk er rystet over hændelsen.

- Al teknik kan jo fejle, og når teknik fejler, så er det vigtigt at man har en fall-back-løsning. Og det er det, vi har med at lokomotivføreren manuelt forsøger at lukke bommene ned, eller kører langsomt over overskæringen med hyppig brug af cityfon. jeg tror ikke, man helt kan få en situation, hvor man ikke kan opleve en eller anden form for fejl, men det vigtigste er, at de bliver håndteret sikkerhedsmæssigt korrekt, og det er det b levet i den her situation, siger Klaus Bergman.

banedanmark har nu oprettet logger, der sikrer, at de straks får det at vide, hvis der igen kommer fejl på bommene.