Svane Køkkenet misbrugt på Facebook

Virksomheden, der er ejet af TMK A/S i Tvis, har været udsat, at deres brand er blevet brugt ulovligt på Facebook.

20.000 Facebook-brugere nåede i løbet af 24 timer sige god for at deltage i en konkurrence om et Svane køkken. Men der var bare ét problem. Facebook-siden, som udgav sig for at være en fan-page, var falsk. Udover at deltage i konkurrencen videregav  de mange tusinde deltagere deres personlige informationer. Firmaet bag fupnummeret kan nu se frem til en politianmeldelse.

- Vi finder det groft, at et andet firma misbruger Svane Køkkenets navn og logo. Den høje kendskabsgrad og den goodwill, Svane Køkkenet har opbygget omkring sit brand udnyttes af smarte firmaer - sandsynligvis med det formål at lokke personlige data ud af brugerne,  siger administrerende direktør Ole Lund Andersen fra TMK A/S, der ejer Svane Køkkenet i en pressemeddelelse.

Det var et køkken til en værdi af 80.000 danske kroner, der havde lokket Facebook-brugere til at like siden og deltage i konkurrencen. I løbet af blot 24 timer havde over 6000 brugere liket siden, mens 23.00 havde liket konkurrencen. Konkurrenceopslaget fik ikke mindre end 25.000 kommentarer.

”Vi beklager meget, at mange tusinde Facebook-brugere er blevet vildledt til at like en falsk Facebook-side og deltage i en konkurrence om et Svane køkken, som vi intet har med at gøre,” siger Ole Lund Andersen.

Det er ikke første gang, at kendte brands bliver misbrugt på Facebook. Volvo, Rema 1000 og Netto har ligeledes været udsat for det samme, hvor deres navn og logo er blevet på brugt på falske Facebook-sider.

Den falske side er blevet lukket ned af Facebook.