For svært at være taxa-vognmand i Viborg

Otte ud af i alt 33 taxabevillinger i Viborg Kommune er blevet indleveret, fordi der ikke er et marked. Det skriver Viborg Stifts Folkeblad.

Der er ikke længere et marked for at køre taxa i Viborg. Det er en konsekvens af, at kommunen har sendt kommunekørslen i EU-udbud. Det har gjort kørslen billigere, skriver Viborg Stifts Folkeblad.

Opgaven gik til nordjyske Terndrup Taxa og Turistbusser, og Johannes Vesterby (V), formand for Teknisk Udvalg i Viborg Kommune, erkender i Viborg Stifts Folkeblad, at det nu er blevet sværere at være vognmand i Viborg Kommune.

Det kan ses ved, at otte ud af i alt 33 taxabevillinger i kommunen i den seneste tid er blevet indleveret. Og der er en direkte sammenhæng, påpeger formanden.

- Det er en voksende problemstilling. Vi ser, at taxibevillinger bliver indleveret, og det, må vi sige, skyldes, at kommunekørslen er blevet udbudt. Taxavognmændene har ikke længere dén del at supplere deres forretning med. Det er blevet sværere at være taxa-mand, det må vi indrømme, siger Johannes Vesterby til Viborg Stifts Folkeblad.

Svært at få fat i en taxa

I Viborg Stifts Folkeblads har flere utilfredse taxakunder i læserbreve skrevet om dårlige oplevelser med taxaer i kommunen. Det har startet en hed debat.

Flere påpeger, at branchen er inde i en ond cirkel, hvor efterspørgslen på en taxi falder, fordi man ikke forventer at kunne få fat på en, når man ringer.

På Viborg Stifts Folkeblads Facebook-side beretter flere om, hvordan de har ventet på en taxi i en time, når de ville hjem fra byen om natten. Andre efterspørger øget konkurrence, enten fra andre selskaber eller fra privatbils-ordningen Uber.

Viborg Stifts Folkeblad skriver, at det fra branchen lyder, at det er umuligt at have en forretning med flere vogne på de nuværende betingelser. Avisen skriver endvidere, at Viborg Kommune nu vil se ordningen efter i sømmene.

Til Viborg Stifts Folkeblad fortæller Lars Andersen, overassistent hos Trafik og Veje i Viborg, at man vil kontakte Aalborg-centralen for at få udleveret lister over responstider og over, hvor mange vogne, der har været tilgængelige i belastede tidspunkter.