Sur pendler: Prisstigninger er unfair

Midttrafik øger priserne markant på udvalgte strækninger, og det får pendlerne op i det røde felt. Midttrafik siger, at en afbalancering af priser er fair og nødvendig.

Den 29. juni ændrede Midttrafik priserne på en billet for at køre i bus eller tog.

Det betyder at en rejse fra for eksempel Herning til Brande er steget med 23 procent, en tur fra Herning til Ringkøbing bliver 21,5 procent dyrere, og en tur fra Herning til Holstebro er steget med 13 procent.

- Jeg synes, det er fuldstændig håbløst, at vi skal give så meget mere for hver tur, når der ikke er forskel på den service vi modtager, siger David Lenti, der bor i Struer og arbejder på Siemens i Brande. Derfor tager han turen med tog fire gange i uge. Det vil han fortsat gøre, men det er ikke alle:

- Jeg ved, at én af mine kolleger stopper med at tage toget nu på grund af prisstigningerne, siger David Lenti.

Billigere andre steder

Men samtidigt er rejser mellem for eksempel Herning og Sunds, Ringkøbing og Søndervig og Lemvig og Gudum faldet med 33 procent.

- Nogle kommer til at betale lidt mere og andre kommer til at betale mindre. Indtægterne bliver de samme i regionen, men det bliver fordelt anderledes med zonerne, siger Arne Lægaard, der er bestyrelsesmedlem i Midttrafik.

Zoner skal være lige store

Midttrafik er inddelt i fire forskellige områder. Det er de fire områder, at zonernes størrelse nu skal strømlines.

Således øges antallet af zoner i det gamle Ringkøbing Amt - Midttrafik Vest - fra 57 til 102 zoner.

Dermed harmoniseres størrelsen på alle zonerne i hele Midttrafik, så vejen er banet for Rejsekortet.

- Det er klart der er nogle, der er utilfredse, når de kommer til at betale mere for en vare end de gjorde før, men det er prisen for at få et velfungerende trafikselskab er, at vi kun har én slags priser, siger Arne Lægaard.

Tager fortsat toget

Selvom det bliver dyrere for nogle at tage toget, frygter Midttrafik ikke, at flere vil droppe den offentlige transport, for prisstigningerne på månedskortene, som de fleste pendlere bruger, stiger ikke ret meget, fortæller Arne Lægaard.

- Hvis priserne stiger på éns strækning, er det fordi man har fået en rabat indtil nu, siger Arne Lægaard.

Richard Jessen kommer også fra Struer og arbejder på Siemens. Prisstigningerne generer også ham, men det er ikke nok til at stoppe ham fra at tage toget på arbejde.

- Jeg vil nok blive ved med at køre med tog, men jeg vil stadig nedlægge en protest imod, at priserne er kørt op, siger Richard Jessen.

 

Se mere i vores nyheder kl. 19.30

01:59 Luk video