Sorterer skolebørn efter niveau i stedet for alder

En skole i Viborg har afskaffet de traditionelle klassetrin og erstattet dem med niveauinddeling.

2:35

På Ulbjerg Skole i Viborg mener de, at undervisningen bliver bedre af at inddele eleverne efter niveau i stedet for alder. Siden sommerferien har fem faglige hold ererstattet alle klassetrin. 

Nu er der hverken 1. eller 6. klasse, men i stedet hold 1, 2, 3, 4, og 5. Det har været så stor en succes, at Viborg Kommune nu er klar til at udvide forsøget. Også skolelederen synes, at det giver god mening at droppe den traditionelle klasseinddeling.

- Vi synes, at der er noget god pædagogik i at organisere skolen på en anden måde. Man kan stille sig selv det spørgsmål, hvorfor det eneste kriterie for at gå i klasse sammen skal være ens dåbsattest. Der kan være så mange andre grunde til, at man skal være sammen på et hold, siger Jesper Poulsen, skoleleder på Ulbjerg Skole.

Han tror ikke, at tiltaget vil gå ud over den klassefølelse, elever har sammen.

- De kommer ind i et nyt fællesskab, der erstatter det gamle, og det kan måske nogle flere ting, for der er mange flere facetter på sådan et hold, end der er i en klasse, siger Jesper Poulsen.

Mange hensyn at tage

I princippet kan en 3. klasseelev og en 6. klasseelev gå på hold samnen, men det kommer næppe til at ske.

- Der er også andre hensyn at tage udover de faglige. Modenhedsmæssigt skal man også være klar til at kunne spejle sig i hinanden, så det er lidt en puslespil indimellem, og der er mange hensyn at tage, siger skolelederen.

Modenhedsmæssigt skal man også være klar til at kunne spejle sig i hinanden

Idéen har været undervejs et stykke tid. I de seneste fem år har Ulbjerg Skole haft tradition for at blande elever på tværs af klasser en dag om ugen.

Det satte gang i at tilrettelægge undervisningen på en helt anden måde.

Viborg Kommune har givet Ulbjerg Skole en særlig dispensation til at lave den alternative skolegang. Også på skoler i Skive, Ikast-Brande og Silkeborg Kommune bliver der i øjeblikket eksperimenteret med faglige hold i stedet for klassetrin på nogle årgange.