Socialrådgivere rykker ud på skoler i Holstebro

Fem socialrådgivere skal de næste to år have flere skoler som deres arbejdsplads. Det skal sikre, at færre sociale sager ender på kommunens bord.

04:36

Fem nyansatte socialrådgivere skal ud på flere skoler og dagtilbud i Holstebro. Det skal give færre sociale sager.

Holstebro Kommune vil bryde ud af forvaltningen og have socialarbejdet tættere på borgerne. Fem socialrådgivere skal derfor de næste to år have flere skoler og dagtilbud som arbejdsplads. Det skal sikre, at færre sociale sager ender på kommunens bord. 

- Det giver en helt anden mulighed for at komme tættere ind på både de børn, det handler om, men også de andre faggrupper, som vi arbejder sammen med, siger Betinna Skærbæk Eriksen, der er en af de nye skole- og dagtilbudssocialrådgivere i Holstebro Kommune. 

Også skolerne er glade for fremadrettet at få besøg af socialpædagogerne.  

-Det giver rigtig god mening for os at have en socialrådgiver koblet på skolen. Dels fordi vi arbejder tværfagligt på skolen i forhold til de problemstillinger, der opstår, men også i forhold til det forebyggende arbejde, siger Lise Graversen, der er skoleleder på Ulfborg Skole.

Et kvalitetsløft

Skolesocialrådgiverordningen begyndte på Sct. Jørgen Skole i Holstebro. Herfra rygtedes de gode resultater hurtigt, hvilke førte til at kommunen fik henvendelser fra flere skole om at udbrede ordningen. 

I forvaltningen bruger de cirka 82 procent af deres tid på at lave administrativt arbejde. Og det gør vi ikke som skolesocialrådgivere.

Betinna Skærbæk Eriksen, Skole- og Dagtilbudssocialrådgiver, Holstebro Kommune. 

- Vi tænker, at det er et kvalitetsløft ikke kun for folkeskolen men også i hele vores forebyggende indsats, det handler om at komme foran, siger Michael Gravesen, der er skolechef i Holstebro Kommune.

Meningen er, at en synlig og mere tilgængelig socialrådgiver skal spotte problemerne på et tidligt stadie. På sigt skal det sikre færre anbringelser. 

- Der kommer en positiv, økonomisk gevinst ud af det, men det handler først og fremmest om kvalitet, siger skolechefen.

Mere tid til opgaverne

Betinna Skærbæk Eriksens opgaver som skolesocialrådgiver består blandt andet i at opkvalificere lærere i at lave underretninger og have elev- og forældresamtaler ude på skolerne. Den afgørende forskel i hendes stilling er, at hun er mere tid til det. 

- I forvaltningen bruger de cirka 82 procent af deres tid på at lave administrativt arbejde. Og det gør vi ikke som skolesocialrådgivere, siger hun. 

De fem skolesocialrådgivere dækker tilsammen 10 folkeskoler og 23 dagtilbud i kommunen.