Snapchat skal minde børn og unge om beskyttelsesbriller

Mange børn kommer hvert år til skade på grund af fyrværkeri. Det skal de sociale medie Snapchat være med til at forebygge. Foto: Bax Lindhardt / Scanpix

Snapchat skal minde børn og unge om beskyttelsesbriller

Det sociale medie Snapchat skal være med til at minde børn og unge om brug af beskyttelsesbriller til nytår.

Hvert år kommer 200 til 300 danskere til skade på grund af fyrværkeri. Og en stor del af de tilskadekomne er børn. Det tal vil Sikkerhedsstyrelsen gerne nedbringe, og derfor tager de nu det sociale medie Snapchat i brug for at nå ud til de unge. Det skriver Sikkerhedsstyrelsen i en pressemeddelelse. 

Snapchat er en verden, som de kender, og som de føler sig hjemme i. Derfor er det en yderst effektiv måde at minde dem om, at de skal huske beskyttelsesbrillerne.

Mette Cramon, kommunikationschef, Sikkerhedsstyrelsen

Det sociale medie skal nemlig minde børn og unge om at huske sikkerhedsbrillerne og få dem til at huske hinanden på det samme.

- Børn og unge er meget digitale, og de mødes i høj grad på mobilen. Vi vil gerne i kontakt med dem på de platforme, hvor de er. Snapchat er en verden, som de kender, og som de føler sig hjemme i. Derfor er det en yderst effektiv måde at minde dem om, at de skal huske beskyttelsesbrillerne, udtaler kommunikationschef i Sikkerhedsstyrelsen Mette Cramon i pressemeddelelsen.

Ud af de 267 tilskadekomne i nytårsdøgnet 2016 til 2017 var 124 børn og unge under 17 år. 88 var under 14 år.

Læs også Dansk oksekød hitter til nytår

Ifølge Sikkerhedsstyrelsen skyldes mange af skaderne, at borgerne ikke overholder Sikkerhedsstyrelsens fyrværkeriråd. Samtidig viser opgørelser fra skadestuerne landet over, at kun hver tredje af de tilskadekomne under 17 år havde beskyttelsesbriller på.

Derfor er der fra Sikkerhedsstyrelsens side lagt ekstra fokus på at minde børn og unge om, at de skal huske sikkerhedsbrillerne. I år ved hjælp af Snapchat, YouTube og reklamer i busser, S-tog og biografer.

- Det er så vigtigt et budskab. Derfor har vi fokus på netop dette råd gennem vores kampagne på Snapchat. Og vi håber selvfølgelig på, at Snapchat-brugerne vil bruge filtret sammen med deres venner, så de husker hinanden på at tage beskyttelsesbrillerne på, uddyber Mette Cramon.

Det er tilladt at sælge fyrværkeri i Danmark fra den 15. december, og det er tilladt at fyre krudtet af fra den 27. december til og med den 1. januar. 

De fem fyrværkeriråd

Få styr på de fem fyrværkeriråd:
    
* Brug altid beskyttelsesbriller.
    
* Brug kun godkendt og aldrig hjemmelavet eller ulovligt fyrværkeri.
    
* Hold aldrig tændt fyrværkeri i hånden.
    
* Hold sikkerhedsafstanden og læn dig ikke ind over fyrværkeriet.
    
* Gå aldrig tilbage til en fuser.
    
Kilde: Sikkerhedsstyrelsen