Skive-firma bag Folkekirkens logo

For første gang nogensinde har Folkekirken fået et logo. Logoet skal sikre institutionen genkendelighed blandt de andre trosretninger i Danmark. Bag det nye logo står et firma fra Højslev ved Skive

121203Folkekirken.jpg

I over et halvt år har firmaet Jacob Jensen Design fra Højslev ved Skive arbejdet på Folkekirkens nye logo.

Flere hundrede mennesker er kommet med bud på, hvad logoet kunne indeholde, og derefter har en arbejdsgruppe med repræsentanter fra hele folkekirken arbejdet med at lave det endelige udtryk.

- Vi er glade og stolte over at kunne præsentere et logo, som viser, at folkekirken er historisk forankret i den kristne tro, samtidig med at folkekirken er en rummelig kirke med plads til den enkeltes tro, udtaler Karsten Nissen, biskop over Viborg stift og formand for styregruppen.

Vigtigt med genkendelighed

Logoet er udviklet, for at Folkekirken kan skille sig ud fra blandt andre trosretninger - og frikirker.

- Der er brug for genkendelighed. Der er brug for at vi, i det flimrende samfund vi lever i, kan se, at det er FOLKEKIRKEN, der kommunikerer her, fortæller Karsten Nissen.

Fantastisk arbejde

Det nye logo skal blandt andet bruges på breve, e-mails og brochurer. Efter en udbudsrunde vandt Jacob Jensen Design opgaven, om at skabe logoet.

- Det er fantastisk at få lov til at arbejde med en 1000 år gammel institution, som på en eller anden måde - uanset om man er troende eller ej, har indflydelse på hele vores kulturelle udvikling, fortæller Chefdesigner Timothy Jacob Jensen.