Sent forår sender bilister i kø hos mekanikeren

Usædvanlig lang kø hos mekanikerne, der ligger vandret for at skifte vinterdæk ud med sommerdæk. Sent forår får skylden.

Mekanikeren ligger vandret for tiden. Alle vil have skiftet til sommerdæk på en gang. Foto: Jeanette Torndahl Madsen, TV MIDTVEST

Foråret lod vente på sig i år. Det skaber nu lang ventetid hos mekanikerne. 

Vi møder kl. 04. om morgenen og arbejder ca. til kl. 22 hver aften, for at komme igennem alle sommerdækkene

Lars Jensen, Indehaver, Midtjysk Dæk- og Servicecenter, Herning

Der er kø hos Lars Jensen og Midtjysk Dæk- og Servicecenter i Herning. Lige nu er der 14 dages ventetid på at få skiftet vinterdæk ud med sommerdæk. 

- Vi har rigtig meget at lave lige nu. Vi møder kl. 04. om morgenen og arbejder ca. til kl. 22 hver aften, for at komme igennem alle sommerdækkene, fordi dem vil kunderne gerne have på nu, siger Lars Jensen ejer af Midtjysk Dæk- og Servicecenter i Herning. 

Der er ikke mange timers søvn til Lars Jensen og hans medarbejdere for tiden. De arbejder over for at betjene kunderne med dækskifte.  Foto: Jeanette Torndahl Madsen, TV MIDTVEST

Ifølge webportalen Autobutler kører en halv million danskere stadigvæk rundt på vinterdæk. Autobutler har lavet en rundringning, der viser at der er 14 dage eller længere ventetid til at få skiftet dæk hos 62 procent af autoværkstederne i undersøgelsen. 

- Det skyldes jo, at vi har det almindelige arbejde - mekanisk arbejde - som vi skal klare, samtidigt med at vi skal skiftes alles vinterdæk, siger Lars Jensen.   

- Det er lidt vildere i år end andre år, det vil jeg godt indrømme. Det er i hvert fald lang tid siden, vi har haft så travlt her, siger Lars Jensen. 

Læs også Vi glemmer vinterdækkene

Det sene forår og efterspørgslen på dækskift falder nu sammen med, at de første feriebilister også gerne vil have klargjort bilen til en lang køretur i sommerferien. 

- Først kommer sommerdækkene, og så kommer sommertjek, som vi kalder det, men i år falder det sammen, fordi vinteren har været så lang, siger Lars. 

Fakta: Derfor er det en god ide at skifte dæk med årstiderne

 Vinterdæk har dårlig rullemodstand. Det koster dyrt i brændstof.
 
* Vinterdæk er lavet af blødere gummi, der gør bilen ustabil i sving og kurver hvis asfalten er varm.
 
* Dæk som er over fem år, bør tjekkes af en mekaniker mindst en gang om året. Er dækket over 10 år gammelt bør det skiftes ud - også selv om mønsterdybden endnu ikke er under 1,6 mm. Dæks alder fremgår af teksten på siden af dækket. Et dæk mærket med "1010" blev f.eks. produceret i uge 10, 2010.
 
* Undersøg dine sommerdæk for skader. Dæk med revner eller buler skal repareres eller udskiftes.
 
* Hjulbolte bliver varme under kørslen. Det betyder at de kan udvide sig og i værste fald løsnes. Derfor skal man altid spænde boltene efter, når bilen har kørt 50-150 km.
 
* Inden du pakker vinterdækkene væk, bør du vaske både fælg og dæk rene for salt og snavs. Derefter skal dækkene være på et tørt og mørkt lokale med stabile temperaturer. Dæk monteret på fælg kan opbevares liggende eller stående, mens "rene" dæk skal opbevares liggende.


Kilde: Autobutler