Nye Seahawk-helikoptere kan ikke lande på vandet

Danmark modtog 11. maj 2016 de første tre helikoptere af typen MH-60R Seahawk, som skal erstatte den efterhånden aldrende Lynx. De efterfølgende seks leveres i perioden frem til sommeren 2018. Foto: Arkiv

Nye Seahawk-helikoptere kan ikke lande på vandet

Det vil være forbundet med store problemer, hvis Forsvarets nye maritime helikoptere skulle nødlande på vand.

Ifølge Lockheed Martin, der producerer Forsvarets 9 nye Seahawk-helikoptere, ville de synke i løbet af 10 sekunder ved nødlanding på vand, skriver Jyllandsposten.dk.

Det skyldes, at de ikke er udstyret med en maritim airbag, der puster sig op ved berøring med vand.

I civil luftfart er flotation, som systemet kaldes, et ufravigeligt krav. Men Forsvaret skal ikke leve op til de civile regler og må derfor flyve uden.

Helikopterne flyver primært i de barske forhold i Nordatlanten og skal lige netop bruges til fx redning på havet. Som kompensation for flotation har man installeret en ekstra nødudgang og redningsflåde på helikopterne.

En tidligere pilot i Søværnets Helikoptertjeneste, mener at en helikopter uden flotation er ”en sikkerhedsmæssig katastrofe”.

- Jeg vil ikke flyve Seahawk. Det har jeg mit liv og min familie for kært til, siger Mads Bjerre Nielsen.

Orlogskaptajn Claus Buur fra Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse nedtoner kritikken af sikkerheden.

- Det er vurderet, at helikopterens sikkerhedsmæssige niveau er acceptabelt, siger han til Jyllands-Posten.

Forsvarets Seahawk-helikoptere holder til både i Karup og Skrydstrup.
 

Se Seahawk i action her.
 

Lockheed Martin - MH-60R Seahawk Helicopter Highlighted By Royal Australian Navy Pilot [720p]