Nye Seahawk-helikoptere kan ikke lande på vandet

Det vil være forbundet med store problemer, hvis Forsvarets nye maritime helikoptere skulle nødlande på vand.

Danmark modtog 11. maj 2016 de første tre helikoptere af typen MH-60R Seahawk, som skal erstatte den efterhånden aldrende Lynx. De efterfølgende seks leveres i perioden frem til sommeren 2018.
Danmark modtog 11. maj 2016 de første tre helikoptere af typen MH-60R Seahawk, som skal erstatte den efterhånden aldrende Lynx. De efterfølgende seks leveres i perioden frem til sommeren 2018.
Foto: Arkiv

Ifølge Lockheed Martin, der producerer Forsvarets 9 nye Seahawk-helikoptere, ville de synke i løbet af 10 sekunder ved nødlanding på vand, skriver Jyllandsposten.dk.

Det skyldes, at de ikke er udstyret med en maritim airbag, der puster sig op ved berøring med vand.

I civil luftfart er flotation, som systemet kaldes, et ufravigeligt krav. Men Forsvaret skal ikke leve op til de civile regler og må derfor flyve uden.

Helikopterne flyver primært i de barske forhold i Nordatlanten og skal lige netop bruges til fx redning på havet. Som kompensation for flotation har man installeret en ekstra nødudgang og redningsflåde på helikopterne.

En tidligere pilot i Søværnets Helikoptertjeneste, mener at en helikopter uden flotation er ”en sikkerhedsmæssig katastrofe”.

- Jeg vil ikke flyve Seahawk. Det har jeg mit liv og min familie for kært til, siger Mads Bjerre Nielsen.

Orlogskaptajn Claus Buur fra Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse nedtoner kritikken af sikkerheden.

- Det er vurderet, at helikopterens sikkerhedsmæssige niveau er acceptabelt, siger han til Jyllands-Posten.

Forsvarets Seahawk-helikoptere holder til både i Karup og Skrydstrup.
 

Se Seahawk i action her.