Sallingsundbroen sikres mod sammenstød

Sallingsundbroen sikres mod sammenstød

Vejdirektoratet er netop nu i gang med at foretage de første skridt mod at sikre Sallingsundbroen mod påsejlinger.

Vejdirektoratet er netop nu i gang med sikre Sallingsundbroen mod påsejlinger. Det har ingen betydning for trafikken på broen, men nedenunder vandet foregår der lige nu et kompliceret arbejde med at lave fundamentet til den kommende beskyttelse.

- Sådan et beskyttelsesprojekt på en bro er faktisk et meget enestående projekt i Danmark. Det er komplekst, fordi vi har store vanddybder, store konstruktioner og store betonelementer. Og vores pæle de er temmelig store, siger Shahriar Honar, der er projektleder ved Vejdirektoratet.

 

Det er op til 50 meter lange pæle, som lige nu bliver banket ned i bunden af Limfjorden. Dermed skal de udgøre understellet på to nye betonklodser.

- Når rørene er seks meter under vandet, bliver der støbt en stor betonplade dernede og nogle cirka seks meter høje vægge. Ovenpå det kommer der så en stor betonplade, som er cirka 400 kvm2 stor, forklarer  Benjamin Bjerg Pedersen, der er projektleder ved Aarsleff.

 

De to enorme betonklodser placeres lige syd for de to midterste bropiller. Det er her skibene går igennem, og skulle de komme på afveje, vil de ramme beskyttelsesværkerne inden broen. På den måde undgås det, at broen i værste fald bliver så medtaget, at den må lukkes i en længere periode.

- Det skal kunne tage en last fra et skib på cirka 6.000 ton, der kommer med en vis hastighed, og med de jordbundsforhold og de vanddybder, der er her, så bliver det en meget stor koncentration for at kunne optage de kræfter, understreger Kræn Lau Andersen, der er pojektleder ved Rambøll.

 

- Det er ikke sådan en hverdagsopgave det her, så det er meget specielt. Det er noget stort grej, og det er ikke hver dag, vi får lov til at slå halvtreds meter lange stålrør ned i jorden, siger Benjamin Bjerg Pedersen.

 

Vejdirektoratet anslår, at de kommende betonklodser vil gøre risikoen for kollision fem gange mindre. Selvom Sallingsundbroen aldrig er blevet påsejlet, så skete det ved Oddesund i 2005 og senest i 2012 ved Limfjordsbroen.

- Ud fra forskellige overvejelser, beregninger og analyser er man kommet frem til, at beskyttelsesværket skal stå præcis her, siger Shahriar Honar.

 

Når de to betonklodser i løbet af sommeren placeres oven på jernrørene, vil beskyttelsesværket stikke to meter op over vandoverfladen. Vejdirektoratet forventer, at byggeriet af de to beskyttelsesværker kommer til at vare otte måneder.