Salget af autocampere boomer

Camping i Herning lever højt på den stigende interesse for autocampere.

Foto: Scanpix

Det er sommer, det er tid til ferie, og mulighederne er mange. Du kan flyve, sejle, og du kan køre selv. Den sidste mulighed benytter flere og flere sig af. Hr. og Fru. Danmark er stadig glade for campinglivet, og det afspejler sig i salget af autocampere.

Der bliver i år solgt langt flere autocampere end normalt. I 2015 blev der indregistreret 165 autocampere i Danmark, mens det tal i 2016 var steget til 240. Også i år er tendensen fortsat. I de første tre måneder af 2017 er antallet af indregistrerede autocamperede således steget med 40 procent i forhold til samme periode sidste år.

En af dem, der for alvor kan mærke til salgsudviklingen, er Christian Lauridsen, som er indehaver af Campingparken i Herning.

- Jeg havde godt nok ikke set udviklingen ske så hurtigt, siger Christian Lauridsen.

Campingparken har i øjeblikket stor succes med at afsætte autocampere. På nuværende tidspunkt har man således solgt tre gange så meget som i fjor. Over 60 campere er indtil videre blevet solgt.

Camping i fremgang

Den almindelige camping er fortsat danskernes favorit, når det drejer sig om campingferie. Det er generelt en branche i fremgang, mener Christian Lauridsen.

- Jeg tror, det handler om, at dønningerne efter finanskrisen omsider er faldet til ro. Derudover er der jo desværre uro rundt om i verden. Der er masser af angreb på storbyer, og det kan måske afskrække folk fra at besøge turistede byer. Derudover giver det også en kæmpe frihed, man er totalt uafhængig, når man har det hele i én bil.

Hos Campingparken koster en gennemsnitlig autocamper mellem 600.000-800.000 kroner, mens de dyreste koster over en million kroner.