Fast Arbejde

Risikerer fængsel, hvis de laver fejl på arbejdet

Hos Sun-Air står de for vedligeholdelse og reparation af fly. Hvis en ulykke sker, er det dem, der står med ansvaret, men det er de ikke nervøse over.

9:14
Mekanikerne hos Sun-Air ligger ikke søvnløes om natten, selvom de risikerer fængselsstraf, hvis det kan bevises, at deres fejl var skyld i et havareret fly.
Foto: Richard Gaarn Svendsen, TV MIDTVEST

Når man flyver 10.000 meter over jorden, så skal alt på flyet være i tiptop stand. Det sørger flyreparatører for, og på den nedlagte flyveplads i Thy kan man finde nogle af de bedste flyreparatører i verdenen. I hvert fald hvis man spørger dem selv.

- Vi er de bedste i verden til det, vi laver, siger den daglige leder hos Sun-Air Technic, Kasper Andersen. 

Sun-Air har et samarbejde med British Airways, som gør, at alle ruteflyvninger, som Sun-Air står for, foregår i British Airways’ navn. Og det er et stort ansvar at stå for, at flyene fungerer, som de skal. For hvis en ulykke sker på grund af en fejl lavet under reparation eller vedligeholdelse, så risikerer man at stå med ansvaret for det havarerede fly og de mennesker indeni, der kom til skade.

- Man kan få op til syv års fængsel, hvis det kan bevises, at det er dig, der har lavet en fejl, og et fly er havareret på grund af det, siger Mogens Christensen, der er flymekaniker hos Sun-Air Technic. 

Til dagligt tænker han dog ikke så meget over det store ansvar, han har. Han føler sig nemlig sikker i det, han laver.

- Jeg tænker da nogle gange, om jeg gjorde det rigtige, når jeg kommer hjem. Men jeg kommer altid frem til, at jeg gjorde det rigtige, så det er ikke noget, jeg mister nattesøvn på. Hvis ikke man kan leve med det ansvar, så bør man nok ikke arbejde med det, siger Mogens Christensen.

Sådan er det at være mekaniker hos Sun-Air. Man står med et stort ansvar. Men Mogens Christensen elsker sit arbejde, og han har det fint med det ansvar.

Alt skal kunne dokumenteres

På et flyværksted er det ikke alle arbejdstimerne, der går med at reparere flyene. Langt fra. Den daglige leder på stedet vurderer, at op imod halvdelen af arbejdet er papirarbejde.

- Det er for at kunne dokumentere, hvad der er blevet lavet, hvilke reservedele vi har sat på, og ikke mindst hvem der har gjort det. Det skal nemlig være medarbejdere, der har officiel tilladelse til at gøre det, siger Kasper Andersen.

Kasper Andersen har været i virksomheden, siden han var 16 år gammel, hvor han startede som fejedreng. I dag er han den medarbejder, der står med det juridiske ansvar på værkstedet. Hans officielle titel er Base/Line Workshop manager. 

Til at hjælpe med papirarbejdet har de Anne Kjeldgaard Heiberg ansat. Hun står for administrativ support på værkstedet. Hun er en af dem, der sørger for, at alt kan spores tilbage.

- Vi skal sørge for, at der er certificeringer på alting, og at vi kan finde historikken på alting. Hvor kommer den fra, hvem har lavet den, hvornår er den købt, hvornår har vi fået den leveret, hvad har den fået skruet på, i hvilken opgave, og hvilken mekaniker stod for det. Så al historie kan trevles op baglæns, hvis der er behov for det.

Tilbage i 1970 startede værkstedet under navnet Northwest Air Service. Virksomheden blev dog senere opkøbt af Sun-Air, og hedder i dag Sun-Air Technic.